уторак, 17. септембар 2013.

THE ROYAL TENENBAUMS (2001)



PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA: Wes Anderson



Ves Anderson je dugo na sceni, već više od petnaest godina, i za to vreme je uspeo da izgradi sopstveni, posve unikatni rediteljsko-scenaristički izraz. Nije tajna da je isti taj Veselin ljubimac stoprocentnog autorskog tela ovog bloga, te, kao takav, zavređuje više pažnje i prostora no što su mu oni do sada posvećivani. U martu smo ovde, uz pokliče oduševljenja ispratili poslednju njegovu bajku, Moonrise Kingdom, a sada smo se zabavili filmom The Royal Tenenbaums, dopadljivom pričicom o disfunkcionalnoj porodici genijalaca, i zaključili kako je veoma teško ne biti trajno očaran umom fantastičnog gospodina Andersona.


Naš nervni sistem može biti zahvalan na tome što smell-o-vision još uvek nije revolucionarizovao gledanje filmova, jer bi svako od ostvarenja ovog režisera sasvim sigurno bio intenzivna gimnastika za čula. Za primer možemo uzeti uvod ovog naslova: narator, kome glas daje Alek Boldvin, obaveštava nas o životima svakog od članova ultranadarene porodice Tenenbaum. Iznad toga ide instrumental verzija besmrtnog hita Bitlsa Hey Jude, dok vizuelne slojeve čine prikazi nekih od dostignuća Tenenbaumovih, kao i dodatni podaci i pojašnjenja u vidu teksta na ekranu. Doda li se tome činjenica da je detalja mnogo i da se brzo smenjuju, potreban je odmoran mozak ili ponovno gledanje da bi se valjano obradile sve pojedinosti. (Ponovno gledanje, dakle, it is.)

Rojal Tenenbaum (Džin Hekman) već godinama ne živi sa porodicom, iako zvaničnog razvoda sa ženom Etelin (Anđelika Hjuston) – nije ni bilo. Imaju troje dece: Čeza (Ben Stiler), finansijskog maga od malijeh nogu, Ričija (Luk Vilson), teniskog vunderkinda, i usvojenu Margo (Gvinet Paltrou), kojoj uža specijalnost u detinjstvu beše pisanje dramskih tekstova. Dani slave su prošli, sada se samo prepričavaju.

Rojal nikad nije bio posebno dobar prema svom porodu. Može se čak reći da je bio neviđeno loš otac. Ipak, kada ga jednog dana, zbog neplaćenih računa, izbace iz hotela u kom je odsedao više od dve decenije, otkako je otišao od kuće, on se obraća svojima, izjavljuje da boluje od raka želuca, da ima još nešto više od mesec dana života, i da te svoje poslednje dane na planeti želi da provede sa njima.

Deca, raštrkana po svetu i sada, sasvim slučajno, ponovo okupljena pod krovom porodične kuće zbog različitih razloga, indiferentna su prema ocu – sa izuzetkom Ričija, koji prema njemu oseća sažaljenje. Žena ga ne želi u blizini, a nedavno ju je zaprosio i njen dugogodišnji računovođa (što je bilo i jedan od katalizatora povratka), ali mu, zbog stanja u kom tvrdi da se nalazi, ipak dopušta da provodi vreme sa svojom porodicom. Hoće li njegov plan koji uključuje izmišljenu neizlečivu bolest uspeti na duge staze? Može li Rojal da povrati svoje mesto na čelu Tenenbaumovih?

Likovi su istesani dosta minuciozno: Anderson (uz pomoć Ovena Vilsona, koscenariste i člana glumačke ekipe – znam, ko bi rekao?) svakim od njih se dovoljno bavi i daje mnoštvo sitnica vezanih za njihove živote, iz kojih, mi, gledaoci, gradimo sliku o karakterima. (Pored glavnih, posebno je kul lik Pagode, kućnog pomoćnika Tenenbaumovih, ali i Rojalovog prijatelja i doušnika, koga glumi Kumar Palana, česta mušterija ovog reditelja.)  Mnogo toga dolazi i sa lica glumaca, među kojima je od svih za dva koplja viši matoran Hekman, ali i drugi daju jaču izvedbu no inače: i neki inače sasvim prosečni likovi poput gorenavedenog Ovena Vilsona ili Gvinet Paltrou, pod vođenjem Vesa Andersona, umeju da zasijaju, pa čak i da budu istinski simpatični.

Iako postoje motivi koji podsećaju na Selindžera (pre svega, na Freni i Zoi, kao i druga njegova dela koje se odnose na dogodovštine porodice Glas), mnoge ličnosti i događaji imaju korene u stvarnim životima scenarista. Recimo, lik Henrija Šermana dobio je ime po Andersonovom stanodavcu, dok mu je pojava, donekle, zasnovana na spoljašnjosti bivšeg genseka Ujedinjenih nacija, Kofija Anana. Još jedna zanimljiva zabeleška: prezime koje nosi ova nesvakidašnja, šarolika i nadasve uvrnuta porodica, koscenaristi su ćapili od jednog svog druga sa faksa, koji se i pojavljuje u filmu u veoma maloj, trepni-i-propustićeš ulozi.

Ako svemu ovome dodamo divan saundtrek na kom se, između ostalih, nalaze i bigšoteri Pol Sajmon i Stounsi, kao i oku prijatnu fotografiju kojom dominira crvena boja, dobijamo sjajan film. The Royal Tenenbaums je dozlaboga slatka drama; komedija sa malo stvarno smehotresnih trenutaka, ali sijaset sitnih osmeha, i čak sa blagom dozom tragedije koju svaki od članova vuče u sebi. Ako ne poznajete rad Vesa Andersona, ovaj vam film može pomoći da ga zavolite. Ukoliko vam je njegov stil drag, a Tenenbaume još niste uvrstili u gledane – pohitajte, pogledajte i dobro se zabavite.


10 коментара:

  1. Ne mogu se odluciti koji mi je Anderson omiljeni, mozda mi je "Rushmore" za dlaku bolji od Tenenbaumovih (uz napomenu da "Moonrise Kingdom" kao poslednji romantik cekam na nekom velikom platnu i nekako sam sigurna da ce se to desiti u konacnom vremenu) ali u svakom slucaju ovo je jedan totalno "op*cen" film koji bih mogla gledati iznova.

    Detalji sa Kumarom su pravo zlato a eto vidis, ne bih pomislila da me Ben Stiler nece nervirati u nekom filmu..

    ОдговориИзбриши
  2. Video si ovo?
    http://i.imgur.com/7WceGSs.jpg

    http://www.imdb.com/title/tt2278388/

    Meni je samo ime Wesa Andersona dovoljan znak za paznju, ali pogledaj jos najavljeni casting..

    ОдговориИзбриши
  3. "Rushmore" jako volim, mada mi je i "The Life Aquatic" sjajan, i pored toga što ga ljudi generalno ne vole. Ko bi rekao da Bouvijeve stvari mogu da zvuče tako kul na portugalskom i uz akustaru. :) "Tenenbaums" imaju visok replayability faktor, slažem se. Sigurno ću ga ponovo gledati uskoro.

    Za ovaj novi projekat sam čuo, i oduševio se ekipom, ali sam savladao uzbuđenje kad sam shvatio da izlazi tek iduće godine. Jedva čekam. - See more at: http://www.beztitlova.com/2013/09/the-royal-tenenbaums-2001.html?showComment=1381914381060#c8662505244755211312

    ОдговориИзбриши
  4. "The Life Aquatic" ima specijalno mesto kod mene buduci da je to bio prvi Andersonov film. :) Posle sam sve pogledala hronoloski, i to pohvatala sve na velikom platnu (ispadne da mi je to platno fetis al sta da radim kad sam malo staromodna), recimo Bottle Rocket sam gledala na nekoj superopustenoj projekciji tokom sumraka u jednom napustenom bazenu :D

    Svidja mi se i kako je Anderson ubacio Billa Murraya u svoje filmove

    ОдговориИзбриши
  5. :) U, svaka čast. Mislim da ništa njegovo nisam gledao na platnu, iako sam imao želju, s obzirom na to da su mu filmovi raj za oči. (A u napuštenim bazenima nisam ni stajao, a kamoli prisustvovao projekciji filma, i to Andersonovog. :D Pretpostavljam da je bio neopisiv doživljaj.)

    Da, čini mi se da bi bez Andersona Mari bio malo besposlen u poslednjih petnaestak godina. Ne računam, recimo, "Broken Flowers", "Lost in Translation" i, eventualno, "Get Low" - mislim na baš-baš kvalitetne naslove. Nije ih bilo mnogo. Ali je kao stvoren za njegove likove.

    ОдговориИзбриши
  6. Mali off:

    Murray je ili predobar/presmesan ili glumi u kojekakvim glupostima. Kad su 90te u pitanju, recimo da mi je u Kingpinu bio odlican, i to odlicno odvratan :D (inace mi je dobro seo film)
    http://www.youtube.com/watch?v=0GGt0T-gZ8Y

    Za ovaj Get Low nisam ni cula do sad, no fale mi jos neki njegovi filmovi iz 80tih u kojima bi trebalo da ima dobre sporedne uloge

    Poslednje gde sam ga gledala je bilo u okviru projekcija koje sam pustala sa drustvom u jednom klubu, "Where the Buffalo Roam" (1983.) (jos jedna ~biografska epizoda o Hunteru S.Thompsonu), uloga kao skrojena za njega :)
    http://www.youtube.com/watch?v=oOsX9OvaieY

    ОдговориИзбриши
  7. "Get Low" je, onako, malo spor, ali je ekipa dobra, pa je gledljiviji od drugih njegovih novijih ne-Anderson filmova.

    "Kingpin" sam gledao davno, toliko davno da se i ne sećam da je Murray uopšte igrao onde. :) Pretpostavljam da je bio dobar. Meni je on kul, uvek mi bude drago da ga vidim.

    "Where the Buffalo Roam" nameravam da pogledam, ali nikako da se nakanim. Imam još par sa njim koje treba da čekiram, "Quick Change" i "Stripes".

    ОдговориИзбриши
  8. http://www.youtube.com/watch?v=1Fg5iWmQjwk

    //trejler na infiteloop

    ОдговориИзбриши
  9. :) Da, jako mu se radujem. Ekipa je divna, a i trejler obećava. Sad će i ta 2014. godina. :)

    ОдговориИзбриши