PIŠE: Darko Jovanov
REŽIJA: Paddy Considine
ULOGE: Peter Mullan, Olivia Colman, Eddie Marsan
Znate
one filmove koje gledate zablesavljeni skroz, skoro zaljubljeni, oni gde
posvuda cure lepe boje, likovi su slatki, veseli i svako malo se bacaju u
pesmu, a nakon što krenu odjavna slova, ostaje u vama dugo aftertaste optimizma i sveopšte ljubavi ka svemu što se kreće ili
vegetira? Znam da ih znate, i sam volim takve, ali, na moju veliku žalost,
poslednji pravi film te vrste je snimljen 1939. godine, i zove se Čarobnjak iz Oza. Film o kome danas
govorim nema apsolutno nikakvih dodirnih tačaka sa Dorotinom avanturom u
Baumovom svetu.
Pre pet
godina, mladi glumac Padi Konsidajn (Konsidin?)
rešava da napiše scenario i režira kratki film o čoveku koga vodi bes, a taj mu
film donosi mnoštvo festivalskih nagrada. To ga motiviše da, 2011. godine,
snimi fultajmer na istu temu, doda neke likove, nekima izmeni karakteristike i
proširi glumačku ekipu, i novom, unapređenom verzijom svog čeda, opet pobere
lovorike širom sveta. Sad, biću iskren prema vama – nisam gledao Padijev prvenac,
te ne znam koliko je drugačiji, tako da ću morati o „Tiranosauru“ pričati kao o
sasvim neovisnom filmu, a vi se pravite da prethodnik (Dog Altogether, za one koje zanima) i ne postoji. Ili ga iskopajte
nekako na netu, ja nisam uspeo.
Džozef,
glavni lik (igra ga Malan), je nezaposleni udovac sa severa Engleske, i mi već
posle prvih nekoliko scena shvatamo da taj čovek ima problema sa samokontrolom,
jer, iznerviran od strane lokalnih dripaca, iskaljuje bes šutnuvši svog psa – i
ubija ga na mestu. Ipak, da je ovo, donekle, slučaj „kurve zlatnog srca“ (ili,
prikladnije, kratkofitiljne sirovine
zlatnog srca), pokazuje nam već činjenica da Džozef ne prepušta ulici leš
svog bivšeg ljubimca, već ga, iako ne deluje nimalo lagano, nosi čitavim putem
do svoje kuće, gde ga sahranjuje. Kroz život ide vođen frustracijama, brzo
plane, pa se kasnije kaje zbog postupaka, ali ne može da sprovede promene
nabolje do kraja. Ipak, kada upozna Hanu (Olivija Kolman), pobožnu ženu koja drži
skromnu radnju sa odećom, i koja i sama ima set sopstvenih životnih problema
(od kojih su najgori vezani za brak i potomstvo), primoran je da se kultiviše,
ili da barem proredi svoje ispade, a zbog tog poznanstva oboje snose posledice.
Film
neprestano niže udarce ispod pojasa, ne dopušta gledaocu da se u potpunosti
opusti, napravivši mu nekoliko čvorova na intestalnom sistemu. Okruženje je,
ono, tipično britansko, sangejzeri krepaju od gladi, predgrađe, pabovi, vlaga –
naravno da to doprinosi atmosferi koju je režiser hteo da proizvede. Ali se,
verujem, kod stvaranja atmosfere, u velikoj meri oslonio i na glumce koji
(maestralno i veoma upečatljivo, zaista) tumače glavne uloge: posebnu notu daje
Džozefovo svašta-sam-vid'o-ergo-ne-zezaj-se-sa-mnom
izborano brusvilisovsko lice i glaščina dugogodišnjg alko-pušača, kao i Hanina
ličnost martirske vernice (ili žene koja se trudi da vernica bude).
Recimo
da je meni, kao probirljivom gledaocu, pomalo zasmetao taj opšti ton filma, to
mračnjaštvo koje se nameće pojedinim detaljima i čiji se vonj oseća do kraja
filma. Možda sam samo navikao na neku drugu vrstu drame, ali je ovo za mene
bilo veoma potresno iskustvo. Moram napomenuti da se gotovo jedina poluvesela scena odigrala na zapijanju
posle sahrane Džozefovog najbližeg prijatelja. (Zapravo, u tom trenutku sam
pomislio kako bi čovekov život bio mnogo lepši i srećniji da se zna da se na
svačijoj postsprovodnoj žurki sviraju pesme Pougsa na gitari. Ali, ono, ne
obraćajte pažnju na mene.)
Ne znam
je li dočaravanje realnosti ono čemu Konsidajn teži. Ja to, najiskrenije, ne
bih nazvao tim imenom. To je više neka vizija sveta koju bi Majk Li, recimo,
imao da se overdouzuje egzistencijalizmom, u najgorem od svih svetova. To ne
znači da je film loš; daleko od toga. Držao mi je pažnju do kraja, nije smarao,
svaka sekunda je imala dušu i emociju, kakvu-takvu. Ali, da se ne lažemo –
laknulo mi je kad se završio, što mi se dosta dugo nije desilo. Dakle, moje
preporuke za svakoga sa momačkim stomakom i manjkom empatije. (Što me podseti -
Konsidajn pati od Aspergerovog sindroma.)
Neću
završiti izlaganje pričom o tome kako umetnost postoji ne da bi oponašala
život, već da bi ga dopunila – pre svega, zato što ne smem stopostotno da
stanem iza te tvrdnje: određena doza stvarnosti i uverljivosti mora uvek
postojati. Činjenica je da ovaj film jeste,
i da je dobar. Nema vanvremensku poruku, nije najbolji film koji ćete
pogledati, ali je jak i ostavlja dubok utisak.
Nekome
bi i manje bilo dovoljno, budimo realni.
Odlican je. Skoro ga odgledah ali jos nista ne zapisah.
ОдговориИзбриши