PIŠE: Darko Jovanov
REŽIJA: Charles Laughton
ULOGE: Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish
Imam ja
ponekad daltonističke faze kad su
filmovi u pitanju, moram da kažem, iako su neki od vas to zaključili i bez mog
otvorenog priznanja. Možete me nazvati staromodnim, ali sam ja mišljenja da je
čoveku za dobar film potrebno samo dve boje, sa svim svojim nijansama – ne
smeta mi čak ni naivnost kojom B&W filmovi, naročito staroholivudski, budu
dobrano poškropljeni. (Dobro, ponekad
samo, nećemo preterivati.)
Zato
nikoga neće posebno začuditi moj odnos prema ovom filmu, izvrsnom u mnogo
pogleda, nesavršenom, ali gledljivom i krajnje zanimljivom. Veoma mi se svideo.
Toliko sam u njemu uživao, da sam doveo u pitanje i svoje kriterijume za
presudu o kvalitetu filma na ovom blogu, i rešio da pustim vodu za starim,
procentualnim načinom ocenjivanja, ostavivši čitaocu da, samo na osnovu teksta,
proceni kakvo mi je mišljenje o filmu.
No, da
ne dužim – u pitanju je jedno ostvarenje koje kritičari, iako nema tipično
žanrovsko okruženje, ne nosi u sebi detektiva u kišnom mantilu i propratnu
„ženskicu u nevolji“, ne vonja na cigarete i ozloglašene barove, ipak
svrstavaju u film noir žanr,
popularan u tridesetim, četrdesetim i pedesetim godinama prošlog veka (i meni
veoma drag). Robert Mičam (sjajan jedan lik, legenda nepravedno zapostavljena
na našim TV stanicama poslednjih godina) ovde igra lažnog sveštenika/pravog
verskog fanatika Harija Pauela, koji na zglobićima desne i leve ruke (tim
redom) šeta reči L-O-V-E i H-A-T-E. Sad, da se razumemo: da je film, nekim čudom,
sveden samo na ovu scenu, ja bih opet bio oduševljen:
ali to
samo razotkriva moju dečačku prirodu i činjenicu da me je lako fascinirati.
(Šalim se, naravno. A sad odoh da zurim u kesu na povetarcu.) Elem, naš Hari,
pored toga što se izdaje za popa, svoju dokolicu prekraćuje ubijajući ljude,
mahom udovice, ali u zatvor dospeva tek zbog manjeg prekršaja. Ispostaviće se
da je ćorka najbolja stvar koja ga je u tom trenutku mogla zadesiti, jer ga
smeštaju u ćeliju sa osuđenikom na smrt, koji mu u snu istrtljava da je novac,
ukraden u pljački koja ga je i dovela tu – i dalje negde napolju, sakriven.
Šatrovelečasni se, željan para, po izlasku iz tvorze ženi njegovom udovicom
(koja, iz moralnih i praktičnih razloga, ne oplakuje dugo svog blagopočivšeg
muža), pridobivši je slatkorečivošću. (Oprostite zbog aliteracije.) Nije mu
potrebno dugo da zaključi da je njegov zatvorski cimer, pre no što su ga
smotali, odao tajnu o novcu svom sinu i ćerki, i tu počinje opšte ludilo.
Ova
deca, iako sam ih pomenuo tek u poslednjoj rečenici prethodnog pasusa,
predstavljaju centralne figure filma, ali se njima tako kasno bavim zato što se
može reći da sam njihovim učinkom i motivacijom najmanje zadovoljan, posebno
glumom i reakcijama devojčice Perl. Znam, reći ćete – dobro, Darko, nemoj izigravati besne gliste, sitna nejač i u današnjim
filmovima slabije glumi. (A, osim toga, koga je uopšte briga što ti nisi
zadovoljan?) I bićete u pravu. Ali morate shvatiti da sam filmu morao naći
pravu manu. A ova je jedna od onih koja ume da sroza doživljaj filma. Gluma
ostalih je odlična, posebno blista Lilijan Giš (nekadašnja zvezda nemih
filmova), koja ovde igra dobročiniteljku, te služi kao načelo ljubavi,
protivteža Mičamovom liku koji je otelotvorenje mržnje. Sam Mičam je takođe bio
odličan, ne zaostaje nimalo za Gišovom, i udahnjuje život jednom od
najupečatljivijih negativaca američke kinematografije.
Muzika
je još jedan od faktora koji su doprineli celokupnom dobrom utisku. Evo,
odvažiću se (što obično ne radim), i reći da je, po meni, saundtrek za ovaj
film, koji se sastoji iz zaraznih folkiš-diznijevskih melodija, prva prava i
velika, moderna muzika koja prati neki film; ako ne to, onda prva kojoj je
reditelj dao bitnu ulogu u svom delu. Numere se savršeno poklapaju sa
vizuelnim, prenose emociju do u dlaku, pa ako neko može, neka mi pošlje link za
daunloud, pošto bih ga rado posedovao. (Ako znate šta želim reć'.)
Pa, da
podvučem – ovo je jedan sasvim solidan filmić, napet do samog kraja, dobro
režiran (nekoliko antologijskih scena), sa fantastičnim individualcima i –
uglavnom – dobro motivisanim likovima. E, da – glas Roberta Mičama sigurno čita
lične oglase na razglasu u Raju. Džast sejin.
Scena sa jahačem u zalazak sunca - čista perfekcija kako je usnimljeno.
ОдговориИзбришиO, da. Čitav film izgleda jako lepo, a ta scena je odlična.
Избриши