REŽIJA: Jean-Marc Vallée
O zdravstvu u Sjedinjenim Državama znam jednu
bitnu stvar: ako se razboliš, možda ćeš
kasnije biti i zdrav, ali će se tvoj buđelar naprasno naći u životnoj
opasnosti. (Kažem možda, jer ima i
drugih, ne tako srećnih slučajeva, kada, i pored svih nedaća, basnoslovni račun
za bolnički krevet i prateće troškove ipak mora biti namiren.) Kako se čini,
izgleda da stvari nisu izgledale bistrije ni sredinom osamdesetih, što su
godine u koje je smeštena radnja filma Dallas
Buyers Club režisera Žan-Marka Valea, zasnovanog na istinitim događajima.
Ron Vudruf (odlični
Mekonahi) je električar iz Teksasa koji pokatkad zajaše konja il’ bika na
kakvoj rodeo-smotri, a slobodno vreme ispunjava alkoholisanjem, korišćenjem
opijata i intimnim druženjima sa prijateljicama noći. Prikazan nam je kao
stereotipni Južnjak, pun predrasuda, kojim vladaju homofobija i netrpeljivost
prema nacionalnim manjinama. U društvu svojih prijatelja, takođe mužjačkih mužjaka, on opanjkava Roka Hadsona, slavnog holivudskog zanosnika, za koga je javnost, baš tih dana 1985.
godine, saznala da boluje od side.
Ipak, karma je kuja (izvin’te me što psujem), to je bar poznata
formula: lekarski nalazi pokazuju da je i on, Vudruf, jedan od nosilaca opakog
virusa, a doktor mu daje najviše 30 dana života. On izlazi iz ordinacije
revoltiran, još uvek ne verujući da baš on,
hetero-promiskuitetlija, ima tu bolest rezervisanu samo za – po tadašnjem
verovanju – pripadnike LGBT populacije. Isto razmišljaju i njegovi rednečki
pajtaši, pa počinju, uz dozu gađenja, insinuirati da je Ron gej, što mu se
nimalo ne sviđa, te kompletnu ekipicu šalje u tri šume Striborove.
Zato, dok polako prihvata da boljka postoji i da
joj se treba suprotstaviti, sprovodi temeljito istraživanje o njoj, njenim
simptomima i mogućim načinima njihovog ublažavanja. Rezultati ga vode do leka
po imenu AZT, koji farmaceutske kompanije pokušavaju da plasiraju na tržište,
iako njegovo delovanje na ljudski organizam još uvek nije dovoljno provereno.
Nakon što, uz pomoć doktora odbeglog u Meksiko, dođe do saznanja da pomenuti
medikament više šteti no što koristi, on počinje da uzima koktele vitamina i
neštetnih lekića, i da ih unosi u Države (pošto mnogi od njih nisu odobreni od
strane vrhovnog zdravstvenog instituta), pa tako nastaje naslovni „klub“, kao i
Vudrufovo višegodišnje natezanje sa američkim vlastima.
Ovaj klub, zapravo, počiva na pravilu da svako ko
boluje od side, koje god nacije, vere ili rase on bio, ima pravo na besplatne
lekove koje koristi i on, Vudruf, ako samo plati članarinu od četiri stotine
dolara. Iako neki izvori tvrde da ga je na osnivanje udruženja nagnala najpre
želja da pomogne drugim bolesnicima, film nagoveštava da su postojali i
finansijski interesi.
Njegova homofobija jenjava, čak i nestaje, kada
pobolje upozna Rejon, transdženderku koja mu pomaže da pusti klub u pogon. U
stvarnom životu ona nije postojala, stvorili su je scenaristi Kreg Borten i
Melisa Valak, ali je veoma bitna jer kroz Vudrufov odnos sa njom vidimo koliko
su se njegovi stavovi promenili u međuvremenu, i koliko je bolest uticala na
njegov pogled na svet. Za oživljavanje Rejon bio je zadužen Džared Leto, glumac-muzičar
(30 Seconds to Mars) koji je se na
veliko platno vratio posle nekih pet godina. Svoj posao je obavio vrlo dobro,
spravivši lik sa kojim možemo da saosećamo, i zaradivši sebi prvu nominaciju za
oskara za sporednu ulogu. (A nešto mi
se javlja – i samu nagradu.)
Ipak, prava zvezda je Mekonahi, sa kaubojskim
brčićima i Edgar Alan Po frizurom. Ovo je njegova demonstracija sile. Već sam
pisao o renesansi karijere ovog glumca, naglasivši činjenicu da je izrastao u čoveka
koji glumi lako i prirodno i pametno bira uloge, ali me je ovim filmom još
jednom iznenadio, podigavši granicu očekivanja za još jedan stepen. Težinski
se, kao i Leto, prepolovio, prop'o
skroz, postao kost i koža, pa mislim da bi, ako Akademija nekim slučajem
previdi Čuitela Edžiofora i njegovu izvedbu u 12 Years a Slave, on mogao da omasti brke na dodeli. (Znate da ti
šašavi čilageri vole kad se neko dobrano namuči za ulogu: setimo se Razjarenog bika i De Nirovog instant-nagoja).
Od drugih glumaca, niko se posebno ne ističe,
mada valja pomenuti Dženifer Garner, koja nudi pristojnu glumu kao prijateljski
nastrojena doktorka Iv Saks, iako joj, moje je laičko mišljenje, večna blaga
namrgođenost na lice navlači nekakav veo brige, koji joj ne dozvoljava da
prikaže pun spektar emocija. (Da se razumemo: ne vređam, primećujem, i postoji velika verovatnoća da grešim.)
Priča o Ronu Vudrufu je svoju ekranizaciju čekala
čitave dve decenije. Za nosioca režiserske palice u tom projektu bili su, u
nekom trenutku, imenovani Denis Hoper, Mark Forster i Giljermo Arijaga, dok je
glavna uloga obećavana, između ostalih, takvim njuškama kao što su Vudi Harelson, Bred Pit i Rajan Gosling. Pa, ipak, na putu do sprovođenja ove ideje
u delo, uvek je postojala nekakva prepreka. Ili su producentske kuće smatrale
da niko ne želi da gleda kako se teksaški električar zaražava HIV virusom, pa
su scenario izbegavali u širokom luku. Na kraju, u šemu je ušao glumac Metju
Mekonahi, i svojim novcem pomogao da ovaj film ugleda svetlost dana.
Sa budžetom od nešto više od pet miliona dolara,
što je za uslove današnje produkcije izuzetno malo novca, ovaj film čuda čini. Istina,
likovi i gluma su njegovi najjači aduti, jer Leto i Mekonahi zaista odaju
utisak moribunda, ali ni drugi aspekti ovog ostvarenja nisu zanemarljivi. Režiser i scenaristi, na primer, ni
jednom ne upadaju u zamke sentimentalnosti koje često bivaju smetnja u
filmovima ovog žanra, a pri tom vladaju svojim poljima.
Dallas
Buyers Club je potresna i inspirativna priča o borbi čoveka protiv sistema, ali i
protiv sebe, o savladavanju predrasuda i putu na kojem jedan običan čovek iz
naroda, i pored bolesti, postaje narodni heroj. Ona iziskuje jak stomak, ali i
nagrađuje.
Нема коментара:
Постави коментар