Najbolji način za pristupanje
temama koje se u široj javnosti posmatraju kao škakljive jeste
prići im direktno i bez suzdržavanja. To je upravo ono što je
Joseph Gordon-Levitt uradio u svom režisersko-scenarističkom
debiju, i mora se priznati da je rezultat više nego dobar. Dakle, u
ovih devedeset minuta će se malo rasplesti mreža uvijena oko
pitanja koje postoji još otkako je Internet postao deo svakog doma:
šta je to sa muškarcima i pornografijom?
Jon je mladić iz New Jerseya,
i poprilično je baziran na stereotipima koje o ljudima iz tog kraja
imamo, naročito nakon poplave interneta verbalnim i inim brljotinama
nazovi zvezdica reality
showa koji se u istom gradu
odvijao. Dakle, kao što i sam na početku kaže, Jonu su bitne samo
izvesne stvari u životu: stan, kola, telo, žene, crkva, porodica i
pornografija. Da, pornografija. Arhetip današnjeg mladog muškarca
pojačan na 11, Jon je sklon
opsesivnoj objektivizaciji svega u svom životu, što je najviše
primetno u njegovoj ljubavi prema XXX sadržajima. Naime, kada dođe
vikend i vreme da se ode do gostione sa drugarima, Jon, samouvereni
frajer kakvim je sebe napravio, daje sve od sebe da se iz svakog
izlaska kući vrati barem sa “osmicom ili boljom” kako ne bi
razbio niz koji traje
već neko vreme. Međutim, zbog pomerene lestvice očekivanja, on ne
uspeva naći istinsko zadovoljstvo u seksu budući da ni u jednom
trenutku ne prilazi onome što mu pružaju snimci sa raznih tube
sajtova čiji je redovni
posetilac, te se neretko po završetku seksualnog čina upušta u
hand solo sesije kako
bi popravio utisak.
Kao
što smo već rekli, glavni lik je otelotvorenje svakog konzumenta
video materijala za odrasle i
to baš zbog toga što će se jedino na taj način svako od nas
prepoznati u njemu. Ipak, priča ne cilja ekskluzivno na mušku
publiku, naprotiv, već se iz filmske rasprave o nečemu trivijalnom
kao što je pornografija uspinje u preispitivanje ljudske sklonosti
ka opsesiji na raznim poljima. Pored toga, na probu će se staviti i
sposobnost kompromisa, a zapitaćemo se i koliko je u redu menjati se
zbog nekoga a koliko, pak, primoravati nekoga da se menja zbog nas.
Iako naizgled naivna priča about a guy and his porn,
Don Jon vrlo brzo napada neke vrlo ozbiljne i duboke teme, terajući
gledaoca da se i sam zapita, ne samo o onome o čemu film govori,
nego o količini stvari za koje se grozničavo drži iako mu, u
stvari, ne služe ničemu.
Gordon-Levitt
apsolutno briljira u naslovnoj ulozi, što je nešto na šta smo već
navikli posmatrajući razvoj od talentovanog klinca koji je igrao
starmalog oficira za informacije u 3rd Rock from the Sun do glumca
koji svoj posao radi bolje od velike većine svoje generacije.
Scarlet Johansson je takođe fantastična kao “desetka” na koju
se Jon okomi, pretvorivši long game zarad
seksa u stvarnu ali disfunkcionalnu vezu. Iako nikada nisam bio
ljubitelj pomenute glumice, priznaću da je ovde zablistala više nego
inače, pokazavši nam devojku iz Džerzija koja svoju
surogat-stvarnost vuče iz potpuno druge vrste pornografije, one
emotivne. Na kraju, tu je i Julianne Moore, koja je još jednom
pokazala svoje umeće otvarajući glavnom junaku vrata u stvaran
svet.
Fantastično
je koliko je, uprkos trostrukoj funkciji u stvaranju ovog filma,
Gordon-Levitt uspeo da izbalansira sve aspekte kojima se morao
baviti, i da pritom iz svojih glumačkih kolega na traku istera ono
najbolje i prikaže ljudsku stranu ove blago sulude i nadrealne
priče. Pritom, kao što je
već rečeno, film ni u kom trenutku ne odstupa stidljivo od svoje
glavne teme (koliko god ona potencijalno neprijatna bila za
konzervativnije i/ili uštogljenije gledaoce), što je jedan od vrlo
bitnih kvaliteta istog. Demistifikacija popularnosti pornografije i
vrlo velikodušan i beskompromisan prozor u muški um, na trenutke
možda neprijatan, ali definitivno iskren. Od mene preporuka, uz
nadanje da će nam JGL u budućnosti pružiti još kvalitetnih dela.
Sročio:
Aleksandar Apić
Sročio:
Aleksandar Apić
meni nije bio dobar. svi likovi su tv tropes, iste fore se ponavljaju, scene sa crkvom i ispovedaonicom dižu tenziju i očekivanja po pitanju fore, ali kada do fore dođe, ona je mlitava.
ОдговориИзбришиmy two cents: ni u jednom trenutku nisam osetio da se diže tenzija da bi delivery nekog fazona razvalio publiku. čak, nisam ni stekao utisak da je ovo takav tip filma. da, likovi jesu tropi, ali su to sa razlogom jer se ipak radi o dekonstrukciji stereotipa koja je odrađena sasvim dobro kada pogledaš priču od početka do kraja.
Избриши