REŽIJA: Boris Ingster
Još se nisam ni latio plajvaza kako
valja, a već sam mogao načuti vaše povike – evo
ga ovaj crno-beli lik, opet će da veliča staru gardu i donese nam smrt u
hiljadu reči; neka ga neko zaustavi! Takvima moram odmah da kažem da, iako
slovim za jednog od najvećih poklonika monohromatskog filmskog stvaralaštva
koje je ova zemlja iznedrila, ipak ne mogu da progutam sve što mi zlatni
Holivud servira, ma koliko primamljivo to bilo. Ovog puta, doduše... mišljenje
mi je malo podvojeno.
Mnogi kritičari tvrde da je Stranger on the Third Floor prvi noir film, i to je jedna od stavki koje
su me nagnale na gledanje. Druga je Laslo Levenstajn, svetu poznatiji kao Piter
Lori, legenda nemačke, kasnije i američke kinematografije. Mogu bez rezerve da
kažem da me ni noar okruženje, ni Lorijeva harizma nisu izneverili; drugi
aspekti filma, pak, šarene se glede kvaliteta.
Krenimo od radnje: mladi, ambiciozni
novinar Majkl Vord nenamerno postaje ključni svedok procesa u kom se sitni
probisvet tereti za ubistvo vlasnika kafića. Medijska pažnja dobijena nakon što
je napisao novinski izveštaj o situaciji u kojoj se zatekao, godi mu, kao i
povišica zbog senzacionalne priče, koja će čuda učiniti za njegovu vezu sa
mladom Džejn. Iako jadni optuženik negira da je učestvovao u tome, Majkl je
uveren da je pred njim ubica, jer ga je zatekao na mestu zločina.
Ipak, kada se porota oglasi i donese
presudu da je optuženi kriv, splet događaja će dovesti do promene u njegovom
načinu razmišljanja, jer će se i sam naći u sličnoj situaciji. Ko je
uznemirujući stranac kog sreće jedne
večeri? Šta je on radio u hodniku ispred njegovog stana?
Pomenuti stranac iz naslova je, pogađate, Piter Lori. Sigurno ga znate –
onaj krupnooki jezivi lik iz Malteškog sokola, Langovog klasika M i
nekoliko crtaća sa Duškom Dugouškom. Njega u filmu, nažalost, ima svega
petnaestak minuta, i valjano progovara tek u trećem činu, ali i za vreme
provedeno na ekranu uspe nam se sasvim fino poigrati živcima. Razlog za kratko
trajanje njegovog paradiranja filmom bio je to što je filmskom studiju RKO,
koji stoji iza ovog ostvarenja, Lori po ugovoru ostao dužan par dana snimanja,
pa su ga ugurali u film, prilagodivši ulogu vremenu koje je imao.
Pored Pitera, koliko-toliko se na
visini zadatka našao Ilajša Kuk Mlađi koji igra Brigsa, nesrećnog propalicu kog
novinar zatekne pokraj kafedžije prerezanog grkljana. Kuk je stari lisac,
večiti filmski luzer, čije se ime može naći na špicama i takvih naslova kao što
su Rosemary's Baby, The Big Sleep i The Maltese Falcon. Ipak, mnogi ga se sećaju i po maloj, ali
značajnoj ulozi Stounvola Torija koji se susreće sa likom Džeka Palansa na vratima saluna u vestern remek-delu Shane.
Iako u Strancu ume da pretera u
glumatanju, ipak je učinio da ga zapamtimo, dočaravši bezizlaznost nevinog lika
na korak od prženja na stolici.
Isto se ne može reći za dvojac
protagonista, koje tumače Džon Mekgvajer i Margaret Taličet. Ko? pitaćete možda. Mislim da je isto
pitanje postavila i publika te 1940. godine, s obzirom na to da su oboje, i pre
i posle ove saradnje, mimoilazili slavu i značajnije filmove. On je glumački
vek proveo uglavnom potucajući se po sitnim ulogama, najčešće i bez pomena na
listi glumaca, dok se ona može podičiti tek deseticom neuglednih rola, kao i
brakom sa čuvenim rediteljem Vilijemom Vajlerom. Nisu ubedljivi, barem meni –
posebno gospodin Mekgvajer, sa čudnim izražavanjem emocija
(obratiti pažnju na Dead. :( momenat u drugoj polovini filma, posle scene sna). Voiceover kojim dotični ponekad daje
gledaocima uvid u svoja razmišljanja nije toliko loš, tada čak i mimikom uspeva
dočarati šta mu se zbiva u glavi, ali, generalno – kasting je mogao biti i
mrvicu bolji.
Boris Ingster, ne naročito produktivan
reditelj letonskog porekla, zahvatao je oberučke sa izvora vajmarskog ekspresionističkog
filma i forsirao fore starih majstora kao što su Fric Lang ili Robert Vine. Kadriranje
je dobro, a svetlost i senka lepo sarađuju, na čemu Ingster može zahvaliti i
više nego sposobnom Nikolasu Musuraki, čije je oko doprinelo da još jedan
predstavnik žanra, Out of the Past,
postane besmrtan, između ostalog, i zbog svoje fotografije.
Posebno je upečatljiv pomenuti san,
koji predstavlja možda i centralnu tačku filma: dalijevski je nadrealna, na
momente smešna, ali zastrašuje. Zapravo, ovaj skup stilizovanih klipova koji se
bave ŠBBKBB događajima je više noir
od telesnih šupljina Dašijela Hameta, bar kad je u pitanju sfera vizuelnog.
S obzirom na to da traje tek nešto
više od sat vremena, priča je, pogađate, brza, kreće se bez
zastajkivanja. I to, kad se mane uzmu u obzir, nikako nije minus – iako na
trenutke naivna, dešavanja fino teku i nema suvišnih delova.
Za žanrovske
sladokusce i poznavaoce starinskih B-uradaka, ovo je za nepropust, jer je reč o
jednoj maloj prekretnici u istoriji filma. Za ostale – postoji kvaka. Ako ste
početnici u žanru, ili ste radi da si omilite crno-bele filmske tvorevine,
nemojte početi ovim ostvarenjem, jer su sve prilike da u njemu nećete naći mnogo
materijala za uživanje. Potčinite ga nekim istaknutijim naslovima, dok se oči
ne naviknu, pa se tek onda prepustite čudnom, povremeno prosečnom, ali veoma
važnom Stranca sa trećeg sprata.
Нема коментара:
Постави коментар