REŽIJA: Bill Condon
ULOGE: Ian McKellen, Laura Linney, Milo Parker, Hiroyuki Sanada
Svaki naraštaj ima svog detektiva iz Ulice Bejker 221b.
Pojasniću: ako ste mlađi od osamnaest godina, sva je verovatnoća da će vam
Kamberbeč biti najdraži u ulozi Šerloka. Ako ste, pak, nešto malo stariji, možda
vam se omilio Robert Dauni Džunior iz Ričijevog serijala. Imate li trideset ili
više, sećanje na Džeremija Breta i seriju koja se kod nas emitovala devedesetih
vam sigurno očas posla ugreje srce. (Jedan takav primerak kuca ove redove.) Ima
ih još mnogo, sve do Bazila Ratbouna, kog su gotivili naše prabake i prađedi.
Ijan Mekelen je, evo, poslednji u nizu: on u filmu Bila Kondona igra nešto
starijeg Holmsa, čiji novi Morijarti nema ljudsko lice i nanosi mu više štete
od bilo kakvog pada sa Rajhenbaških vodopada.
Pomalo je i teško prepoznati starog detektiva,
jer nema na sebi karakteristični lovački šešir, niti mu je u ruci lula: za obe
stvari tvrdi da ih nikada nije koristio, već ih je dodala mašta gospodina
Votsona, njegovog prijatelja i saradnika, koji, zapravo, stoji iza mnogobrojnih
književnih dela o njegovim avanturama. Svoje penzionerske dane Holms provodi
daleko od gužve velegrada, okružen prelepim zelenilom na ruralnom imanju gde, u
društvu kućepaziteljke i njenog sina, brine o svojim pčelinjacima. I okej mu je
tamo, čini se.

Kao neko ko je svoj život (u fikciji) zasnovao na pronicljivosti
i britkom razmišljanju, i kome je um bio instrument kojim se služio koliko u
profesiji, toliko u svakodnevici, teško je podneo takvo razoružavanje, ali se nije
predao bez borbe: naprotiv, sav se
posvetio tome da pronađe način da pokrpi rupe na moždanim vijugama. Srećom, u
tome nije potpuno sam: Rodžer, sin gospođe Manro, razborito, radoznalo i možda
pomalo svojeglavo momče, u njemu nalazi očinsku figuru i počinje učestalije da
se druži s njim, učeći pritom pomalo o životu, dedukciji i pčelama.
Najgori način da počnete da gledate ovaj film
jeste da, stežući kokice, očekujete velike glavolomke i slučajeve od kojih će
vam se zamantati. Istina, postoji jedan slučaj, on je i okosnica priče, ali je
pažnja najpre poklonjena samom liku Holmsa i njegovom prilagođavanju
novonastalim okolnostima, što je donekle osvežavajuće, jer su šerloci na koje
smo navikli bili mahom ljudi u srednjim godinama. Inače, ideja za ovakav
pristup liku javila se američkom piscu Miču Kalinu (Teri Gilijam je
svojevremeno ekranizovao njegov Tideland),
pa je, pre desetak godina, napisao i objavio roman A Slight Trick of the Mind, koji je korišćen kao potka za ovaj
film.
Ijan Mekelen je sjajan, ali nisam ni mislio da će
biti išta manje od toga. Kako sâm kaže, nije se pripremao za lik Holmsa
čitajući priče Artura Konana Dojla ili izvorni materijal Miča Kalina, da bi
izbegao sukob mišljenja sa rediteljem i scenaristom ukoliko bi oni uzimali
previše umetničkih sloboda u adaptaciji. Koliko
možda zvuči loše, toliko je ta njegova odluka i dobra, jer je od Holmsa,
legende koju svi znamo i volimo, ostalo malo, samo senka: a iza legende,
pomalja se običan čovek.
Od drugih glumaca ističe se, naravno, Lora Lini,
koja je uvek na visini zadatka, kao gospođa Manro (ona u Holmsovom životu igra
ulogu koju je pre više od trideset godina igrala gospođa Hadson), ali i Majlo
Parker, koji igra malca Rodžera, pokazuje izvesnu dozu talenta koja često
nedostaje deci njegovih godina. Režiser Kondon je ubacio i malu referencu:
u jednoj sceni, Šerlok odlazi u bioskop da gleda film Sherlock Holmes and the Lady in Grey, ekranizaciju Votsonovog dela koja prati događaje vezane za njegov
poslednji slučaj, a Holmsa u tom filmu
usred filma igra Nikolas Rou, koji je ovu ulogu tumačio i u Mladom Šerloku Holmsu Berija Levinsona.
(I ovo je veoma interesantna situacija – imamo film rađen po književnom delu (ovaj
po Votsonovom romanu) unutar filma rađenog po književnom delu (Mr. Holmes, prema A Slight Trick of the Mind).)
Ovo je mali, neupadljiv, lepo snimljen film koji
će više leći ljubiteljima žanra drame (koji mogu, a ne moraju biti poštovaoci Dojlovog
genijalca), pošto nema komplikovanih misterija ili tuča sa usporenim snimcima
udaraca. Neko će možda reći da, uzmemo li u obzir popularnost BBC-jeve serije,
u ovom trenutku svetu nije bio potreban još jedan Šerlok, i taj neko će, po mom
mišljenju, biti u zabludi, jer Ijan Mekelen ovom liku daje dimenziju koju do
sada nismo mnogo viđali. On verovatno neće biti ničiji najomiljeniji Šerlok
Holms – mada, ako bude nastavaka, postaće pretendent na tu titulu – ali može
poslužiti kao checkpoint do nove
epizode Sherlock-a.
Нема коментара:
Постави коментар