PIŠE: Darko Jovanov
REŽIJA: Tim Burton
GLASOVI: Charlie Tahan, Martin Short, Martin Landau, Catherine O’Hara, Winona Ryder
Ideja na kojoj počiva novo Bartonovo
ostvarenje, crno-beli 3D animirani film Frankenweenie,
začeta je još početkom osamdesetih, da bi, 1984. godine, bila pretočena na
celuloid kao kratki igrani film sa Baretom Oliverom i Šeli Duval. U osnovi je stara
priča o prijateljstvu između čoveka i psa, koja se produbljuje dodavanjem
elemenata mita o doktoru Frankenštajnu i njegovom čudovištu (koji je skovala Meri Šeli), i ta je priča,
pre tridesetak godina, pomogla Bartonu da se afirmiše u svetu filma, ali je,
isto tako, baš ovo ostvarenje učinilo da ga otpuste iz
kompanije Disney – zbog tamne atmosfere kojom je odveć odisao. Danas mu se on
vraća, iskusniji, bogatiji i uronjeniji u osamljeničko mračnjaštvo obloženo
humorom, sa namerom da dosanja taj san, a ista ta kompanija je distributer.
Vremena se, očigledno, menjaju, kao i ljudi.
Elem, u obe verzije, mladec po imenu
Viktor Frankenštajn gubitak svog ljubljenog psa Sparkija ne doživljava baš
najbolje, pa, poveden saznanjima sa časa hemije o tome kako nervi mrtvih
organizama i dalje reaguju na struju, rešava da nešto slično sprovede i na svom
rahmetli kučku, i vrati ga međ’ žive. Naravno, u tome uspeva, i to čini
okosnicu filma, ali – da li ljudi iz njegove okoline misle da je to u redu,
kada doznaju da se klinjo igrao Boga? Koliko će potrajati Viktorova
nanovopronađena sreća? Kako će se to odraziti na neke od njegovih vršnjaka,
koji žele da zablistaju na školskom sajmu nauke koji se približava?
Prve razlike uočavamo u karakteru i
navikama našeg reanimatora pasa – iako je u originalu on samo običan dečak koji
voli svog Sparkija i ponaša se društveno prihvatljivo, novi Frankenweenie prikazuje Viktora kao
neshvaćenog otuđenika koji jedinog istinskog druga nalazi u svom keru. (Dakle, glavni
junak je bartonizovan. Zapravo, do-bartonizovan.
Možete me citirati, ako želite.) Apdejtovana verzija je donela i nekoliko novih
likova, među kojima je i Viktorova komšinica i love interest, Elza van Helsing. (Film je pun ovakvih aluzija, referenci i parodija – što
vizuelnih, što vezanih za dijaloge. Na primer, jedna preminula kornjača je
simpatično nazvana Šeli – što je,
istovremeno, pozdrav istoimenoj životinjki te vrste, liku iz Ulice Sezam, ali, još i više, Meri Šeli,
autorki romana Frankenštajn.) Uvedena
su i pojedina deca iz razreda glavnog junaka, i svako od njih ima posebno,
veoma bitno mesto u proširenoj radnji, ali, realno, gotovo niko od njih nema
dubinu ličnosti.
Po meni, najveće prednosti koje nosi
novo Bartonovo delo leže u njegovim vizuelno-auditivnim aspektima. Zvučni
efekti, zatim muzika (još jedna uspešna saradnja sa Denijem Elfmanom + ovo – slatka stvar) i glasovna gluma
(izdvojio bih Martina Landaua kao istočnogevropskog profesora, skrojenog po
modelu Vinsenta Prajsa) gotovo su savršeni, a i animacija je odlična, kao i
uvek kada je ovaj reditelj u pitanju. Vizuelno, Frankenweenie najviše podseća na Corpse Bride, mada su priča i atmosfera umnogome drukčije. Takođe,
zanimljive su i aluzije, detalji-omaži remek-delima horora (The Bride of Frankenstein, Dracula, japanski Godzilla serijal, čak i Gremlins
– da navedemo samo neke od njih) kojih je film prepun – neke su zabavne, neke
besmislene, neke su tu da veštački naguraju minutažu. U izdanju od pre 29
godina, koje traje nešto manje od 30 minuta, toga, naravno, nema u tim
količinama; on je ogoljena ideja, filmovan san svakog detenceta koje je
izgubilo kućnog ljubimca. Pa, ipak, ne mogu reći da je raniji uradak bolji: i
on sadrži ozbiljne mane, kao što je, na primer, onaj požar u završnici izazvan na najgluplji mogući način.
Ako bismo razmatrali opšti dojam, dorađena
verzija ima, čak i više no original, sve odlike jedne klasične bartoneske. Imamo usamljenog junošu,
njegovu simpatiju gotičarku, mračno okruženje, groteskne sporedne likove,
kriške horora umočene u komediju… Štaviše, ako poznajemo rad šjor Tima, doći
ćemo na zlobnu misao da je čitava stvar i urađena tako, animacijom, samo zato
što bi bilo pomalo creepy da Džoni Dep glumi osobu koja je tri banke mlađa no
što je on sam, a da Helena Bonam Karter, Bartonova žena u stvarnom životu, nosi
kike, živi u kući do Depove i potajno ga gotivi. Ja, recimo, i volim Big Fish najviše zbog toga što donekle
odudara od onoga što bi se od jednog Bartonovog filma moglo očekivati, i
verujem da nisam jedini, jer, koliko god njegov šmek bio dopadljiv, ljubav
prema njemu se vremenom troši – hteli mi to ili ne.
Iako predstavlja korak unapred u njegovoj
karijeri poslednjih godina, Frankenweenie
ne može stajati rame uz rame sa nekim od ranijih radova Tima Bartona. I to ne znači da je automatski i loš. To je
pokušaj povratka u igru, film koji će se verovatno svideti introvertnim
tinejdžerima i još nekim ciljnim grupama, koji nam daje nekoliko zabavnih trenutaka, par osmeha i
fazonče il’ dva koje ćemo pamtiti ili prepričati; ali, s druge strane, ostane
posle njega u stomaku neki osećaj praznine, nedorečenosti, možda i razočaranja, kao da mu je nešto veliko nedostajalo, nešto što ga je obezglavilo i oduzelo mu mogući status novog animiranog
klasika.
Нема коментара:
Постави коментар