PIŠE: Sycophant
REŽIJA: Drew
Goddard
ULOGE: Kristen
Connolly, Chris Hemsworth,
Anna Hutchison, Fran Kranz, Jesse Williams, Richard Jenkins, Bradley Whitford
Horor
je žanr koji je posebno teško pravilno ekranizovati. Komedije zavise od
tajminga[1], drame
od patosa[2], a horori
od mešavine misterije i straha. Pretnja (bilo da je antagonista u obliku
čudovišta, ubice ili (nat)prirodne pojave) mora biti kredibilna kao opasnost,
što se postiže njenim postepenim otkrivanjem - diktiranjem tempa misterioznosti.
Ako se se to uradi prerano - gubi se osećaj strepnje i želje publike da reši slučaj pre likova u filmu. Ako se
to uradi suviše kasno - publici može da dosadi čitava premisa, pošto negativac
mora da bude aktivan učesnik (prepreka) u fabuli, čija se ruka/kandža/pipak
oseća kao stalno zloslutno prisustvo. Strah je ono što razlikuje takav zaplet
od standardnog trilera ili akcionog filma.
Ne suspenzija, dobar triler i akcija to imaju u izobilju, ali je gledalac navikao da protagonisti tih filmova dožive (i, uglavnom, prežive) kraj i razreše tajnu/pobede zlikovca. Niko ne želi da gleda triler u kom zločin ostaje nerešen[3], niti horor gde (glavni) likovi nemaju nikakve šanse. Njihovo preživljavanje treba da ostane neizvesno do samog kraja.
Ne suspenzija, dobar triler i akcija to imaju u izobilju, ali je gledalac navikao da protagonisti tih filmova dožive (i, uglavnom, prežive) kraj i razreše tajnu/pobede zlikovca. Niko ne želi da gleda triler u kom zločin ostaje nerešen[3], niti horor gde (glavni) likovi nemaju nikakve šanse. Njihovo preživljavanje treba da ostane neizvesno do samog kraja.
Moderni horor je tip filma u
kom je bilo kakvo odstupanje od osnovne formule jako retko, a inovativnost -
skoro nepostojeća. Štancuju se jednostavno i na njih se posmatra slično kao i na
niskobudžetne romantične komedije - imaju dovoljno ljubitelja da predstavljaju lak
izvor sigurnog profita.
„The Cabin in the Woods“ je najoriginalniji
horor koji je stagnirana američka kinematografija odavno izrodila. Svojevrsno
ljubavno pismo i kritika, istovremena dekonstrukcija i rekonstrukcija, koji na
vrlo pronicljiv način slavi, ismejava i poigrava oko svih klišea i konvencija
horora. Nemoguće je pričati o njegovoj radnji, bez da se ista spoileruje[4],
zato što ga krasi najređa vrsta scenarija - onaj gde svaki element smisleno
povezuje celinu, tako da fraze i akcije koje se na početku čine besmislenim
dobijaju na težini i značaju kako se priča postepeno odvija.[5] Čak i
sam naslov - „Koliba u šumi“[6] služi
da evocira asocijacije na neku vrstu horor proto-šablona: zabit, potpuno izolovana
od ostatka sveta, mesto gde se može dogoditi bukvalno bilo šta, savršena
lokacija za likove koji tu dolaze bez pređašnjeg znanja o opasnostima koje će
ih zadesiti. Najimpresivnije od svega je sama količina referenci na apsolutno svaki
mogući tip horora[7]
koji se može zamisliti. Sve je tu, od sovjetskom radijacijom mutiranih oposuma
iz '50-tih, preko (više podvrsta!) zombija, čudovišta inspirisanih klasičnim fobijama[8], transdimenzionalnih
i transhumanističkih karakondžula, humanoidnih, antropomorfnih i potpuno
amorfnih kreatura.
Nažalost, iako ima briljantan
scenario, na svim ostalim poljima je suvi mediokritet. Režija je pedantna i
neinspirisana, gluma, barem što se tiče mladih
likova (Fran Kranc, pogotovo, neubedljiv je kao pot-head, a ni Kristen Konoli nije bog zna šta harizmatična[9]) jedva
adekvatna, dok je sa estetske strane zanimljiv samo u kadrovima gde se
pojavljuju čudovišta.
Film u kom se uživa na čisto
cerebralnom nivou, interesantan je, pametan i dokaz da dobra ideja može da
digne iz mrtvi... la[10] bilo
koju premisu. Mnogobrojne tehničke omaške ga sprečavaju da postane pravi velikan,
ali nema sumnje da mu se smeši svetla budućnost kao kultnom klasiku modernog
horora. Svakako ga vredi odgledati makar jednom, čak i ako niste ljubitelj
strave & užasa, zbog trenutaka kada mu se sve kockice najzad slože, koji je
neizmerno zadovoljavajuće iskustvo.
[1] Svako od nas sigurno zna barem jednu osobu koja je hodajući smehotres,
čiji svaki fazon, bez obzira da li realno i nije baš duhovit - ispadne
presmešan. To je zato što ta osoba, često potpuno intuitivno, oseća flow humora - kada šta reći, na koji
način, kojim tonom, kakvu grimasu napraviti, sa kakvom propratnom gestikulacijom.
To je srž tajminga, veština koja loše šale pretvara u urnebesne, čiji
nedostatak čak i najbolji punchline
pretvara u razočarani poj zrikavaca. Sposobnost koja je izgradila najveće
majstore komedijaškog zanata - ljude koji nisu bili samo duhoviti, već i smešni.
[2] Pathos kao apel na emocije
(reč iz koje je izvedena patetika), a
ne kao betonski segment trotoara kojem glava teži posle previše klekovače.
[3] To bi bilo kao kada bi Šerlok na kraju slučaja saopštio: „Da, znam ko
je to počinio. I kako. I zašto. Ali neću da vam kažem. Što? Eto tako.“
[6] Jeste da ne zvuči tako zloćudno kao na engleskom, ali je svakako
prijatnije za izgovor.
[7] Između ostalog i najbolju (i najistinitiju) parodiju na japanske horore
ikada osmišljenu.
[8] Sveto trojstvo pauka, zmije i
klovna.
[9] Odlična priča koju srozaju loši glumci, čest problem Joss Whedon-a.
[10] Heh, I'm so punny.
"ima briljantan scenario"
ОдговориИзбриши:) To sam i ocekivala buduci da ga je osmislio Dzos Vidon (Firefly, Angel, Buffy)
Ono sto mi se, izmedju ostalog, jako svidelo je kako je ubrzo promenjena percepcija glavnih likova (pocetak filma i nalazenje u kuci i posle promena kada se smeste u kolibu), sto se uklapa u moto filma "mislili ste da znate pricu?". (Momak za kog smo mislili da je vrednica je zapravo sportista, dok je sportista knjiski moljac, devojka koja se setkala u gacicama je zapravo "obicna" devojka a ona druga zavodljiva, jedino je navareni lik ostao svoj, a i to ima svoje zasto).
Bio mi je izuzetno zabavan, i slazem se da ima mana ali bih rado ponovila to bioskopsko iskustvo, pogotovo zbog trenutka kada preokret bude jasan kao dan i kada se prica seli na donji nivo.
Heh sry, promakle su mi fusnote 8-10 te pominjanje Vidonovih uradaka ispade suvisno.
ОдговориИзбришиDobar je Vidon, ima i odlične stripove (pored Morisonovog - najbolji X-Men run), koji često bolje "teku" od njegovih filmova i serija, pošto ne zavise od glumaca.
ОдговориИзбришиZbog toga je Avengers toliko bolji od najnovijeg Betmena, zato što razume superheroje - da trebaju biti zabavni likovi, a ne dosadnjakovići koji (3 filma) polemišu da li je Gotamu zaista potreban Šišmiš-Čo'ek ili ne.
I meni se jako svideo taj things-are-not-as-they-seem aspekt, ali ga nisam smeo spominjati da ne bi pokvario uživanje ljudima koji ga nisu pogledali :)
Hvala na čitanju i komentaru, drago mi je da ti se svideo film :)
Htedoh jos nesto da dodam, no da prvo proverim, zbog potencijalnih spoilera - da li si gledao film "Paul"?
ОдговориИзбришиCitam vas redovno ;)
Nisam, ali slobodno reci, ko zna kada ću ga gledati :)
ОдговориИзбришиVeoma smo ti zahvalni zbog toga ;)
Necu onda, ali javite se ako ga pogledate, bice vam i jasno zasto ;)
ОдговориИзбришиSkinuo sam ga, potrudiću se da ga odgledam ovih dana :)
ОдговориИзбришиOdgledao Paul.
ОдговориИзбришиNe dopada mi se, ali je Viver uvek dobra :) Odmah sam skontao da je reč o njoj, ima prepoznatljiv glas :)
Meni je bilo presmesno sto tokom gledanja ^Kolibe u jednom sasvim random trenutku pomislih "negde ce se pojaviti Ripli" i .. :)
ОдговориИзбришиRipley ex machina :D
ОдговориИзбриши