уторак, 15. април 2014.

EASY A (2010)



REŽIJA: Norman Jewison
- See more at: http://www.beztitlova.com/#sthash.QSz8Zh3G.
REŽIJA: Norman Jewison
- See more at: http://www.beztitlova.com/#sthash.QSz8Zh3G.dpuf
REŽIJA: Will Gluck

Kao najstariji u ovoj ekipi mladih, lepih i pametnih ljudi (jesam li pomenuo „lepih“?) potpuno je logično da sam ja taj koji je najosetljiviji na tinejdžerske filmove. 

S jedne strane, to ima i smisla, jer sam bio tinejdžer u doba klasika kakvi su Jutarnji klub i Ferisov ludi dan (i, očigledno, žrtva nemaštovitih prevodilaca), i da pamtim Rajana Rejnoldsa još iz vremena kad je bio samo momčić u kog se zaljubi glavna junjakinja  u filmu Veštica tinejdžerka. S druge strane, svako normalan bi stao posle dva nastavka Bring it on! („Punom snagom, cure!“, stvarno braćo Hrvati? Stvarno?) ali ja ne. Ubaci gomilu dvadesetogodišnjaka koji glume tinejdžere u neku coming of age priču i možeš da se kladiš da ću biti pred TV- om. Jednostavno ne mogu da prestanem da se poistovećujem sa navijačic... Ovaj, autsajderima, pa to ti je.

Film o kom ću vam danas govoriti ima naslov koji bi, opet, prevodiocima zadao muke . U pitanju je vrlo slobodna adaptacija Slova srama, knjige N. Hotorna koja je nama uglavno poznata po onom fimu u kom se, da citiram easy A „Demi Mur često kupa u peni i govori  lažnim britanskim naglaskom“. Film je stvoren kao deo zamišljene  triologije scenariste Berta V.Rojala; plan je bio da se na isti način adaptiraju još dva dela klasične književnosti (Rostanov Sirano De Beržerak i Dikensov nezavršeni roman, Misterija Edvina Druda), i da svi filmovi kao mesto dešavanja radnje imaju istu srednju školu. Iako je ovaj film ispunio sva očekivanja što se zarade tiče, ni četiri godine kasnije, od nastavaka nema ništa. Ako je suditi po ovom filmu, šteta.



Premisa filma je sledeća: da bi izbegla vikend sa uvrnutim roditeljima najbolje drugarice, Oliv (Ema Stoun) slaže kako ima sastanak s nekim likom koji već ide na koledž. U ponedeljak, laž već prerasta u to da je sa imaginarnim momkom ne samo provela ceo vikend, već i da je sa njim izgubila nevinost. Kako je već red u ovakvim filmovima, celu priču čuje i Merien, vođa grupe religioznih tinejdžera, i glasine počinju da kruže, sa svakim prepričavanjem postajući sve neverovatnije („Čuo sam da si bila sa tri tipa u đakuziju!“ / „Uf, to zvuči kao mnogo posla!“). U početku, Oliv uživa u novostečenoj pažnji, ali stvar se komplikuje kada se poveri Brendonu, gej momku iz škole, koji je zamoli za uslugu... Stvari se dalje gomilaju i zapetljavaju, sve dok gomila pretvaranja i laži ne dobije posledice i u stvarnom svetu, ali neću više da vam otkrivam. 

Dovoljno je da znate da Ema Stoun toliko dobro nosi film da sad razmišljam da gledam i novog Spajdermena u kom je ona Gven Stejsi, iako sam doneo čvrstu odluku da ti filmovi ne postoje. Ono što je takođe sjajno u filmu su kako jasno vidljivi, tako i ne baš lako uočljivi omaži tinejdž filmovima iz prošlosti, pogotovo posvećeni opusu Džona Hjuza, kao i činjenica da film ni u jednom momentu ne gubi na snazi i poletu (za razliku od, usudiću se da to kažem, Zlobnih devojaka, kojima ni genijalna Tina Fej i cela ekipa oko Saturday Night Live nije pomogla da finale filma deluje uverljivo).
Nije samo Stoun ona koja dobro igra svoju ulogu – svaki tip otpadnika s kojim Oliv dolazi u dodir u filmu je dobro odigran, a njegove ili njene muke su vrlo efektno prikazane u samo par rečenica koje gađaju u samu srž problema. Uprkos tim donekle šturim opisima i činjenici da je skoro svaki lik iz neke standardne niše za tinejdžersku komediju, niko od njih nije prikazan kao stereotip.
Još jedno prijatno osveženje je činjenica da su ovde, za razliku od većine teen filmova koji kao da su (po tom merilu)  neka filmovana verzija Snupija, odrasli i te kako prisutni. Pored Lise Kudrou kao školskog savetnika koji ništa ne razume (kojoj je neko konačno dao ulogu nestabilne neurotične ludače) i njenog supruga, profesora engleskog, tu su i Stenli Tući i Patriša Klarkson kao Olivini roditelji. Njih dvoje su toliko dobar roditeljski par da vas molim da kliknete na svaki link u ovoj rečenici i oduševite se. Hvala.  

easy A je zaista sjajan film, i fenomenalan osavremljen pristup delu klasične književnosti. Da, tu su SMS poruke, Fejsbuk, sajtovi napravljeni sa posebnom namenom, ali ništa od toga ne deluje kao da je silom ubačeno u priču („Da se maskiram u desetospratnicu u ovoj školi, ni tad me Google Earth ne bi registrovao“). Na kraju, ovo je ostvarenje koje govori o tome koliko se ljudska priroda nije mnogo promenila od puritanskog sedamnaestog veka kada se radnja originalne knjige dešava, možda i o tome kako svi mi, bez obzira gde, kad i kako živimo, koristimo tehnologiju koja nam je na raspolaganju da se izborimo sa problemima koji nas muče, ali pre svega, ovo je priča o jednoj mladoj devojci koja se našla u problemu koji je sama zakuvala i iz kog se maestralno izvukla.


Нема коментара:

Постави коментар