REŽIJA: Robert Hamer
Siroti genijalac po imenu Piter Selers, glumeći po nekoliko uloga odjednom u svojim filmovima, pomerio je
pameću. (Dobro, nije samo zbog toga, ali višestruke role svakako nisu pomogle.)
I Edija Marfija je zadesila zla sudba: istina, on nije propatio od podeljenosti
ličnosti, ali – rekao bih da nisam usamljen u tom mišljenju – svako ko snimi
baljezgariju kakva je Norbit, sigurno
boluje od nekog oblika mračnoumlja. Alek Ginis je, pak, jedanput, a baš ću o toj prilici naškrabati koju, odigrao osam uloga. I ostao, kažu, mentalno
sasvim zdrav.
Pre ovog
filma, njegovog prvog za studio Ealing,
imao je svega tri filmske uloge, od kojih je jedna bila toliko mala da mu ime
nije ni ušlo u odjavnu špicu. Sledeća dva naslova u kojima se pojavio dali su mu
vetar u leđa i bili su ostvarenje sna svakog prosečnog britanskog glumca – u
pitanju su, naravno, adaptacije romana Čarlsa Dikensa, Oliver Twist i Great Expectations. Zato možda i nije toliko čudno to što je relativno neiskusnom
glumcu podarena šansa da oživi čak osam likova u filmu Roberta Hejmera; ko god
da je došao na ovu ideju, koliko god da su ga platili za to – bio je premalo plaćen.
Nežna srca i dijademe otvara scena
u kojoj saznajemo da mladog Luja D’Askojna Macinija, vojvodu od Čalfonta, od
pogubljenja deli jedna jedina noć. On je koristi da u zatvoru napiše svoje
memoare, i kroz voiceover naraciju i
flešbekove izloži svoj život gledaocima. Naime, njegova majka je potekla iz
edvardijanske plemićke porodice D’Askojn, koja je se, kada se zaljubila u
siromašnog operskog pevača, Italijana, i venčala njime – odrekla, ne
priznavši ni muža ni bepče koje beše na putu.
Otac je umro
nedugo posle Lujevog rođenja, pa su on i majka bili osuđeni na besparicu, dok
plavokrvci i dalje nisu hteli ni da čuju za njih. Luj je stasao za posao, te su
se ponovo obratili njima – a pomoć im ni tada nije pružena. Kada mu je majka
umrla, Luj im je poslao još jedno pismo, u želji da majčini posmrtni ostaci
budu pohranjeni u kapeli dinastije D’Askojn, ali je aristokratska rodbina još
jednom okrenula leđa. Tada i tamo, na tom, kako kaže, „odvratnom groblju u
predgrađu“ na kome je pokopao majku, rešio je da se jednom osveti familiji koja
se toliko puta ogrešila o njega.
Ipak,
katalizator sprovođenja osvete bilo je njegovo saznanje da će devojka za kojom
žudi od đačkih dana, Sibela, postati supruga drugog čoveka, i da bi, da je Luj
sada vojvoda (a ne samo možda, u nekom budućem trenutku), priča bila sasvim drugačija. Tada on rešava da pobolje upozna
D’Askojnove, infiltrira se u njihove živote, naplati im godine ignorisanja
provedene u bedi i ponižavanju i sâm se pobliže primakne plemićkoj tituli – a
tu stvari postaju krvave. (Mislim, ne zapravo
krvave – imajmo u vidu godinu kada je film snimljen – ali, ono, kriminalne.)
Svakog od
Macinijevih rođaka – a ima ih osam, sedam muškaraca i jedna dama – glumi upravo
čovek koga sam pomenuo na početku teksta, veličanstveni gospodin Ginis.
Prvobitno je trebalo da mu pripadnu samo četiri člana porodice D’Askojn, ali je
zatražio svih osam nakon što se oduševio pročitavši prvu stranu scenarija. Nekako,
ne znam kako, uspeo je da svakom od likova koje igra da drugačiju dušu, tako da
uopšte ne deluju kao jedna osoba, već više ljudi koji liče jedni na druge.
Posebno je dobar kao stari sveštenik, i pored toga što je u trenutku snimanja
imao svega 34 godine; ta uloga je, prema nekim izvorima, i njemu bila najdraža.
Ginis je
možda imao najviše rola i sa njima činio čuda, pa kritičari često zametnu
ostale glumce, ali ni oni za njime nimalo ne zaostaju, pre svega Denis Prajs,
koji tumači ulogu Luja. On je smiren, sofisticiran i daje svom Luju dopadljivost
kakvu retko srećemo kod serijskih ubica sa velikog platna. Džoan Grinvud,
glumica kojoj je poverena uloga Sibele, praktično pršti od putenosti, iako joj
se ni u jednom trenutku ne vidi ni golo rame, ni frtalj frtalja dekoltea: i
kada stoji posve daleko od Luja, ona maznim glasom i zavodljivim pogledom obigrava i obmotava se oko
njega, u nameri da dobije ono što želi.
Scenario nas
navodi da navijamo za Luja i pored toga što čini gnusna zlodela bez trunke
kajanja. Verujem da je tako, pre svega, zato što gledalac posmatra događaje iz
njegove vizure, pa mu je on automatski najprijemčiviji lik, iako mu moral nije
jača strana. (To je, rekao bih, pojava slična našem simpatisanju Ričarda Trećeg,
a totalne mržnje prema Jagu, iako su obojica, u suštini, negativci u svojim Šekspirovim tragedijama.) Drugo,
njegov lik je dosta solidno izgrađen, a akcije su mu dobro motivisane. I treće –
prokleto je zabavan! Kako mrzeti nekoga ko, bez promene tona, izgovori rečenicu
kao što je „Tako je teško ubiti nekoga sa kim nisi u naročito prijateljskim
odnosima“?
Možemo ovog
ambicioznog ubicu tankom niti povezati sa Čaplinovim Gospodinom Verduom, koji je objavljen dve godine ranije. Obojica su
bili filmske serijske ubice mnogo pre no što su takve njuške stale masovno
naseljavati uratke sedme umetnosti. Ipak, iako je Anri Verdu stariji, iako su
njegovi motivi manje sebični (jer ubija da bi porodici obezbedio i održao
izvestan način života), i iako ga glumi čuveni ČČ, on nije uspeo da mi izazove
takvu empatiju kao mladi angloitalijanski plemić. Zašto je to tako? Zato što su
njegove žrtve žene, koje, pri tom,
sem svoje karikirane iritantnosti nikakvu štetu nisu načinile, dok su
D’Askojnovi, zbog svoje hirovitosti, iskvarili jednu dušu? Ne tvrdim, ali je moguće
– jer da je Luj svoj vek proveo na imanju Čalfont, čitavog konflikta ne bi ni
bilo.
Naslov je
pozajmljen iz jednog stiha pesme Lady Clara Vere De Vere Alfreda Tenisona, dok je radnja blago zasnovana na
romanu Israel Rank: The Autobiography of a Criminal Roja Hornimana, napisanom 1907. godine. Priča je drukčije
ispričana na filmu – neki detalji iz romana su izostavljeni, kao što je
dodirivanje deteta šarlahom zaraženom maramicom (!), ali je najveća promena
činjenica da u romanu otac glavnog junaka nije Italijan, već Jevrejin.
Scenaristi su ovom izmenom izbegli nepotrebni antisemitizam originala i otišli
nekoliko koraka ka univerzalnosti.
Iako nema
mnogo LOL momenata, ovo je jedna od zabavnijih komedija koje sam gledao u
poslednje vreme. Humor je tipično britanski, nenapadan ali oštar, lišen bilo
kakve forme slepstika, i neke šale nećete ni primetiti na prvo gledanje, što je
uvek plus. Sve u svemu, Nežna srca i
dijademe su klasik koji ne smete propustiti, zbog nezaboravnih aleka ginisa
(komada osam), veoma dobrog scenarija, ali i činjenice da je ova komedija Ealing studija bila, u više aspekata,
daleko ispred svog vremena.
Нема коментара:
Постави коментар