REŽIJA: Ken Loach
Dok su Ameri tog leta ljubavi hipičili za sve pare i
istraživali granice uma i seksualnosti, sa druge strane okeana jedan je Britanac
snimio svoj tek drugi film, sirovu i realističnu priču o dečaku, sokolu,
disfunkcionalnoj porodici i idiotskom školskom sistemu. Taj umešni gospodin,
tada potpisan pravim imenom Kenet, do
danas snimio je nekoliko desetina filmova, ali se i kritičari i publika s
pravom slažu da je Kes jedna od
najsvetlijih tačaka njegove filmografije.
Bili Kasper je zelenooko jorkširsko
momče zagacnulo u petnaestu: u slobodno vreme on raznosi novine, šeta po
lugovima ili rekreativno kraducka sitnice, onako, za svoju dušu. Otac je
napustio porodicu; majka uglavnom nije kod kuće, njegov stariji polubrat, džambas
Džad, iskaljuje na njemu svoje frustracije, ponašajući se pri tom sasvim
skotovski i čineći da se oseća kao da je sam na svetu, dok mu šarena galerija
neudešenih nastavnika zagorčava život kad god stigne i uzmogne.
Ipak, kada na vrhu neke ruševine na
obodu grada pronađe gnezdo sa nekoliko mladunaca sokola, te jednog od njih
ponese kući s namerom da ga dresira, on shvata da postoji život i van
nestašluka i prestupa kojima je dotada ispunjavao dane. Da bi se uputio u tajnu
veštinu sokolarstva, voljan je i da čita,
što je, sudeći po njegovoj neupućenosti u proces učlanjenja u biblioteku,
sasvim nova stvar za njega. No, zaobilazi nekako i tu prepreku, i uskoro sklapa
neobično prijateljstvo sa ovom grabljivicom, kojoj nadenjuje ime iz naslova
(skraćeno od kestrel, što znači soko kliktavac).
Radnja je, kao što vidite, daleko od
komplikovanog, i ne obiluje preokretima. U pitanju je puki realizam, adolescentsko izdanje kitchen sink ostvarenja
(polubrat je tipičan junak tog žanra), stoga ne treba
ni očekivati mnogo fabularnih uspona i padova, a Louč sasvim fino živi i radi i
bez njih.
Naravno, prvo što upada u oči je
razulareni i neiskvareni talenat junoše Dejvida Bredlija koji igra Bilija. Mislim,
deco draga, da je njegovo izvedba jedna od najboljih koje sam, u svom
filmofilskom veku, video u maloletnika. Bez obzira na činjenicu da je nov u
svetu glume, on igra lako, bez izveštačenosti, i deluje kao da ga je kamera
samo potajno pratila dok je obavljao svoje svakodnevne poslove. Dejvid je nakon
Kesa ostao u filmskim vodama, ali,
nažalost, svoj talenat je trošio mahom na serije i televizijske filmove, nikada
ne nadmašivši svoj debi iz 1969. godine. (A u njemu je, podvlačim, sjajan, što
se posebno da videti u sceni u drugoj polovini filma, kada pred razredom priča
o svom odnosu sa grabljivom ptičicom.)
Ni ostali glumci se nisu odlikovali
iskustvom; mnogi od njih su, kao mlađani Bredli, svoje karijere načeli kod
Louča. Neki, kao Brajan Glover i Kolin Veland, koji tumače uloge dvojice
Bilijevih nastavnika, primenili su svoja saznanja iz stvarnog sveta, jer su i
jedan i drugi u nekom periodu svog života bili prosvetni radnici. (Trivia:
Veland je nagrađen oskarom za
scenario filma Chariots of Fire.) Njihovi
likovi su dve krajnosti – prvi je flatulentni nastavnik fizičkog, blago
pomerenog uma i bolesnih metoda, koji, u nedostatku fudbalskog umeća, koristi
silu i autoritet da bi njegov tim pobedio, a drugi profesor pun empatije i
jedina osoba koja Bilija istinski ceni.
Ako vam se brutalno ponašanje
zaposlenih u školi učini čudnim i previše nasilnim, to je zato što je fizičko
kažnjavanje dece u Britaniji zabranjeno tek krajem prošlog veka. Packe, šamari,
hladni tuševi – sve je to deo života Bilija Kaspera i njegovih vršnjaka. Bez pokušaja
da spreče uzrok, profesori kažnjavaju posledicu, dok je batina vrhovni nastavni
metod i sredstvo pouke koje sleduje svakom školskom obešenjaku.
Kes je, na neki način, Bilijev beg
od mračne svakodnevice. Budućnost mu se ne smeši, jer je svestan da postoji
dobra verovatnoća da će završiti u rudniku, kao Džad, i zato svoj smisao nalazi
u sokolu kog sam dresira. Soko je i simbol, jer, kao što glavni junačić kaže u
jednom trenutku, čovek tu pticu može zarobiti i naučiti je da napravi pokoji
trik, ali je nikada neće pripitomiti, uvek će ostati slobodna i živeti po svome
– pomalo kao sam Bili.
Louč je snimao u Barnsliju, gde je
smeštena i radnja romana A Kestrel for a Knave Berija Hajnsa, na kome je film zasnovan. Barnsli je u to vreme bio
pretežno industrijski grad, sa bitnim rudarskim kopovima – Džad čak i radi u
jednom od njih. Ulice su mu turobne, kao i kafane i edukativne institucije, i
boje se počinju razlivati tek na prigradskim livadama, gde dečak trenira svog
ljubimca.
Moja je jedina zamerka možda preterano
insistiranje na realističnome. Neke scene, kao, recimo, Bilijevo trčkaranje
šorovima i šumama, nisu od velikog značaja za doživljaj filma i ne bi se mnogo
izgubilo njihovim uklanjanjem. No, da ne grešim dušu, i one imaju svoju dobru
stranu, jer su lepe za oko, pošto nam režiser i u njima pokazuje da je
pristojno ispekao zanat.
Sa
ograničenim budžetom i svojom bandom naturščika i debitanata, Ken Louč je
postigao dovoljno da sebi obezbedi mesto među velikanima britanske
kinematografije. Kes je naišao na
solidan odjek među evropskim kritičarima, iako se u drugim anglofonim zemljama
nije proslavio. Čuveni filmski kritičar Rodžer Ibert, kome se ovaj Loučov
uradak veoma svideo, protumačio je taj neuspeh činjenicom da je dijalekat
jorkširskog okruga praktično nerazumljiv prosečnom američkom gledaocu – a nadaleko
je poznata averzija američkog gledališta prema titlovima.
Ovde nema
silnog patetisanja i razbacivanja sentimentalnim izjavama svojstvenih filmovima
na fazon dečak i ljubimac mu, nema
srceparajuće muzike i plakanja na kiši: u pitanju je ozbiljan film – u svakom
smislu reči – koji bi mogao biti podjednako zanimljiv i starijoj i mlađoj
publici. Britanski filmski institut ga je smestio na visoko treće mesto na
listi filmova koje treba pogledati pre 14. rođendana – a vi proverite zašto.
Нема коментара:
Постави коментар