Evo ovako, ljudi koji me
dobro poznaju znaju da nisam posebno emotivan lik - nemam neke ispade
saosećanja sa drugima, jadikovanja o sebi (ako nije neka samosvesna cinična
tirada o disbalansu kosmičke pravde), nisam plakao kao klinac kada su Bambiju ubili mamu i kada je Fajvl tražio svoje roditelje. Ipak, u svojih 95 minuta
trajanja Dear Zachary me je rasplakao
jedno pet-šest puta, što vam odmah govori o kakvom je filmu reč, i u kakvom
raspoloženju treba da budete ako planirate da ga odgledate.
U pitanju je dokumentarni
film sa vrlo interesantnom početnom idejom. Kurt Keni odlučuje da napravi film
o svom najboljem prijatelju iz detinjstva, kojeg je bivša devojka ubila posle
raskida. Film je bio namenjen sinu kojeg je ona trebala da rodi, a zamišljen je
kao kolaž sećanja svih ljudi bliskih detetovom ocu kako bi na neki način dete
bilo upoznato sa osobom koja mu je u životu uskraćena.
Režiser je započeo snimanje
poprilično brzo pošto se ubistvo desilo, u nameri da zabeleži što više sećanja
ljudi u svežem obliku. Kako je snimanje odmicalo, situacija učesnika priče je
počela drastično da se menja, pa je i film promenio fokus. A zatim je fokus pomeren
još koji put, do krajnje bolnog i uznemiravajućeg zaključka. U želji da ne
kvarim utisak onima koji se odluče na gledanje, ostatak događaja namerno
izostavljam, ali mogu reći da kraj filma nosi totalno drugačiju poruku od
originalno zamišljene i događaje koji nažalost nisu produkti mašte nekog
Hičkoka, već stvarni događaji.
Muzika se ne pojavljuje često
u filmu, ali je tamo gde je
ima adekvatna i suptilna. Ostatak zvučnog aspekta filma je isto lepo urađen,
miran i tih u jednim i haotičan i kakofoničan u drugim momentima, kako
dešavanja nalažu. Keni ima zanimljiv lični pečat (sudeći po drugim filmovima
koje je radio) koji je i ovde provukao – često preklapa scene i izjave ljudi i
spaja više razdvojenih mišljenja u jednu sliku, što ovde jako dobro
funkcioniše.
Zanimljivo je to da i pored
tužnih događaja i nelagodnosti koju isti donose, film i dalje odiše velikom
dozom pozitivnosti. Očigledno je da se većina učesnika i međusobno poznaje, i
da se poznaju sa režiserom, odnosno osobom koja ih intervjuiše. Oseti se iskrena
želja da se detetu prilažu sitnice o karakteru njegovog oca, bez puno priče o
osobi koja ga je ubila. Keni je svima
pristupio uz veliku dozu poštovanja i deluje da je dobro promislio i
konsultovao intervjuisane šta da stavi u film. Često se tokom filma fokus vraća
na srećne trenutke i sećanja neposredno posle nekog nemilog događaja, ili se
sklanja fokus sa nečega na čemu bi se neko manje upleten u celu priču verovatno
duže zadržao. Čak i prema najvećim krivcima režiser se poneo pre sa žaljenjem i
zbunjenošću, nego prezirom i mržnjom.
Krajnja poruka koju film
nosi vrlo je jaka i verovatno bi bila dovoljna tema da samostalno iznese neki
dokumentarac. Teško je, naravno, pisati sada o njoj, a da se ne otkriva previše.
Zato pronađite ovaj film i otkrijte sami zbog čega je tako dobar. I budite
spremni na plakanje i iznurenost koju
ovakva dela neminovno nose sa sobom.
Нема коментара:
Постави коментар