REŽIJA: Kevin Lima
SCENARISTI: Jymn Magon, Chris Matheson, Brian Pimental
GLASOVI: Bill Farmer, Jason Marsden, Jim Cummings, Rob Paulsen
Pripadam
onoj generaciji koja je rasla uz dvadesetominutne crtaće iz doba kada je
kompanija Dizni bila u krizi. Zbog
kraja Mikijeve radionice sam dobar
deo svog detinjstva proživeo u iracionalnom strahu da će me pojesti King Kong,
a zbog špice Šilje i sportova su mi
tri najpoznatija lika koja potiču iz ove kuće zauvek u glavi kao „Diznijevi
Miki, Paja i Šilja“.
Ovaj
trojac se pojavljuje zajedno u mnogim crtaćima, ali i u serijalu Kingdom Hearts igara iz prostog razloga
– Miki, koji bi trebalo da bude zaštitno lice kompanije, tokom svoje evolucije
je jednostavno postao isuviše dobar.
To je lepo i krasno kada je u pitanju ostvarenje za najmlađe poput Mikijeve igraonice, ali svakome ko se ne
oduševljava što zna da broji do četiri je teško da se poistoveti sa likom koji
jednostavno ne može da pogreši. Miki je ono što se na engleskom naziva straight guy, a prava dinamika nastaje
tek kad on vrši interakciju sa prgavim baksuzom Pajom s jedne, i naivnim
dobričinom Šiljom s druge strane.
Za
divno čudo, od svih njih, Šilja je možda i najkompleksniji lik, a najbolji
crtani filmovi sa njim u glavnoj ulozi nastali su sticajem okolnosti koje bi
Njegoš opisao sa „to je sreća dala, al nesreća“.
Naime, 1937.
godine je Pinto Kolvig, originalni glumac koji je Šilji pozajmljivao glas,
napustio kompaniju Dizni, čime su faktički ostali bez audio dimenzije ovog
lika – imali su pravo da koriste samo
stare zvučne zapise. Ovo je nateralo animatore da osmisle čuvenu seriju „Kako
da...“ crtaća, u kojoj većinu dijaloga ima narator. Istovremeno, to je dovelo i
do transformacije Šiljinog lika – izgubio je uši, dobio puno ime George „Goofy“
Geef, i postepeno postao zamena za običnog čoveka koji se bori sa mukama
svakodnevnog života u crtaćima iz pedesetih (u nekima od njih čak nema ni
istaknute prednje zube, nos mu je roze itd, itd).
Interesantno
je da u ovim filmovima Šilja ima i sina, crvenokosog klinca koji se prvi put
pojavljuje u ostvarenju Tatin slobodan
vikend, a našoj publici je najpoznatiji iz crtaća u kom vozi gliser dok mu
otac skija na vodi.
Verovatno
zbog vremena u kom su nastali, u ovim crtaćima se Šiljina žena čuje ali i ne
vidi, a Šiljin sin nosi ime Šilja Junior. Po karakteru, on je samo još jedan razmaženi klinac koji neretko dobija i
batine, sličan po tome Raji, Gaji i Vlaji pre Pačjih Priča, ili čoporu Mikijevih sinova pre nego što su ovi
svedeni samo na Miću i Tiću.
Sem
jednog specijala za već pomenuti serijal Šilja
i sportovi, i nekoliko sporednih uloga,
Šilja kao lik je mirovao sve do 1990. godine, odnosno do slavnog doba
Diznijeve televizije, kada se, kao samohrani otac, pojavio u crtanom serijalu Šiljina ekipa.
Šilja
je ponovo izuzetak od pravila, jer ovde živi sa sinom, a ne sa sestrićem, kako
je već standard u svetu crtanog filma. Štaviše, u crtaću se otvoreno kaže da je
majka Šiljinog sina Maksa umrla – još jedan presedan u Dizni univerzumu.
Njihov
prvi komšija je Daba, čiji sin Daca (u originalu PJ, Pete Junior, što, po mom
mišljenju nije slučajno analogno s imenom Šiljinog sina iz starijih crtanih
filmova) je Maksov najbolji drug. Daba je, izgleda, svoju kriminalnu prošlost
ostavio iza sebe, jedino što podseća na nju je ime porodične pudlice, koja se
zove Pištolj. Dok je Daba papučar koji sina i ćerkicu vaspitava u skladu sa
onom Ciceronovom „Neka me i mrze, samo neka me se plaše“, Šilja i Maks imaju
pre svega drugarski odnos i udruženim snagama rešavaju probleme.
Još
jedan kuriozitet je činjenica da Maks stari – u Mikijevom Božiću, dugometražnom omnibusu, je petogodišnjak koji
sumnja u postojanje Deda Mraza, u seriji ima jedanaest godina, u prvom Filmu o Šilji završava osnovnu školu, u Još jednom filmu o Šilji odlazi na koledž, dok u Drugom Mikijevom Božiću dovodi devojku kući da je upozna sa ocem,
da bi u Mikijevom klubu radio na
parkingu pred, je li, pomenutim klubom.
(Vau,
to je bilo mnogo italik slova za jedan pasus.)
Sve ovo
ne bi bilo toliko bitno da, kao što rekoh, dinamika između likova nije tako
fenomenalna. Sa završetkom osnovne škole, Maks i Daca se nalaze pred onim što
etnolozi vole da zovu obred prelaska.
Dok Šilja pati samo zbog rastanka sa sinom, Daba mu predočava budućnost u kojoj
njihove sinove čeka svet u kom dominiraju „seks, droga, nasilje i strah“
(dobro, ne baš tim rećima, ipak je ovo crtać).
U
pokušaju da učvrste veze sa sinovima, i Daba i Šilja kreću zasebno na put sa
njima, s tim što – očekivano – tokom puta Daba koristi svog sina kao besplatnu
radnu snagu, dok će na putovanju Šilje i Maksa sve što može poći naopako – poći
naopako.
Za
jedan mahom bezbrižan crtać, Film o Šilji
ima neke zaista mračne elemente, poput Maksovog sna na samom početku gde su
svi užasi ranog puberteta sažeti u sekvencu od tri minuta, ili posete nekom
raspalom zabavnom parku sa izlanđalim animatroničnim oposumima. Nije ni čudo da
na netu postoji trejler koji ga predstavlja kao Linčov film.
Dela
koja za glavne junake imaju Šilju i Maksa imaju taj kvalitet da su, u pravom
smislu tih reči, filmovi za celu porodicu. Konkretno, sa stanovišta roditelja,
ovaj film se bavi pomenutom prelomnom tačkom kad za svoje dete nisi više osoba
koja sve može i zna odgovore na sva pitanja. Za mlađe, tu je tematika prve
ljubavi, pop zvezda, čak i strah kada shvatiš da u najneočekivanijim sitnicama
ličiš na svog oca. Plus, tu je i fizička komedija
koja je Šiljin zaštitni znak... Ambiciozno za film sa antropomorfnim psima, zar
ne?
I, da
sve bude još bolje, to autorima ovog filma i uspeva jer je, i osamdeset i jednu
godinu nakon svog nastanka, Šilja onaj lik u Diznijevim crtaćima u kom svi
možemo da se prepoznamo.
Нема коментара:
Постави коментар