PIŠE: Darko
Jovanov
REŽIJA: Sergei Bodrov
ULOGE: Tadanobu Asano, Honglei Sun, Khulan Chuluun
Pre
mnogo, mnogo leta, dok je svetom još vladao zakon jačega, kad su divovi hodali
planetom, individue koje su svojom izuzetnošću iskakale iz gomile bile su
štovane poput božanstava, a neudešeni šmokljani za svoje podbačaje izlagani
poniženju ili čak pogubljeni, živeo je jedan čovek, dozlaboga mačo, prava
fabrika testosterona, iz rumenog seljačeta smešnog imena izrastavši u
nacionalni simbol i vođu čitavog jednog naroda. Njegovo ime je bilo – neću vas
više mučiti, verujem da mnogi znate na koga mislim – Džon Vejn. A taj je macan, 1956. godine, u katastrofalno lošem
filmu The Conqueror, igrao Džingis
Kana (dobro ste pročitali), čoveka čije gene nosi svaki dvestoti čovek na
Zemlji. Nakon toga, Temudžina (što je bilo smrtničko ime ovog legendarnog
vladara) je u filmovima vaskrsao i Omar „Doktor Živago“ Šarif, sa nešto više
uspeha (i manje smrtno obolelih od radijacije). Tako da se za naslov Mongol: The Rise to Power of Genghis Khan
može, bez mnogo dvoumljenja, reći da je najbolji film sa Džingis Kanom. (Bill & Ted's Excellent Adventure se
ne računa.)
Mali
Temudžin je stasao za odabir snaše za ženidbu, pa kreće sa ocem u potragu za
njom. Uprkos očevim željama, njegovu pažnju prisvaja samo mladica Borte, i tako
mu ona biva obećana za ženu. Nakon što mu, nešto kasnije, zlobnici otruju tatka,
inače plemenskog vladara, Temudžin pada u njihovu nemilost, ali ga ne smeju
pogubiti, jer Mongoli, po nepisanom zakonu, ne ubijaju decu. Tako počinje
njegovo odrastanje, obeleženo ropstvom i bežanijama iz lanaca, poznanstvom sa
umešnim Džamukom i jačanjem volje i tela, da bi se, jednoga dana, nakon borbe
sa neistomišljenicima i uz bespogovornu podršku svoje žene Borte, pretvorio u
ujedinitelja mongolskih plemena i utemeljivača jedne od najvećih imperija
sveta.
Saznanje
da, sa bakine strane, ima u sebi krvi Burjata, sibirskih Mongola, pokrenulo je u
režiseru Sergeju Badrovu fascinaciju Džingis Kanom i želju da o njemu načini
film, trilogiju, zapravo, ali mu uslovi to nisu dozvoljavali, pa je pokušao
da smućka radnju drugog i trećeg dela u jedan jedini nastavak, planiran za 2010.
godinu. Nažalost, posle mnogih odlaganja i preračunavanja, i taj se plan
izjalovio, i ostao je samo ovaj uradak, koji se bavi Kanovim životom od sitnog
dečaštva do ustanovljenja vlasti.
Temudžin još kao dete upoznaje Džamuku, kada mu ovaj pruži utočište i hranu. Sad, upravo taj mamlaz Džamuka (kineski glumac Honglei Sun), kada odraste, predstavlja najzabavniji deo filma, a glumac koji ga igra radi to razigranije i originalnije od drugih, sa više žara i facijalnih ekspresija u igri. Čoveče, on je previše kul za zdravorazumsko poimanje: kada mu se budući kan prvi put obrati za pomoć, izgleda kao Brandov pimp rođak iz Ulan Batora. Kasnije, u jednoj sceni, nakon što umalo izgubi glavu od neprijateljske ruke, on kratko cikne, poskoči i vrati se u bitku, prešavši iz straha od smrti do bojnog zanosa u samo par sekundi. Tadanobu Asano, glumac koji igra Temudžina je dosta dobar, ali odmeren u izvedbi, tako da pored ovog lika i ne upada u oči. Ljubiteljima azijskog filma je Asanovo lice sigurno već znano, a neki od istaknutijih filmova u kojima se pojavljivao su Ichi the Killer i Zatoichi. Treći značajan lik je Borte, kanova verna ljuba, koju glumi naturščica Hulan Čulun, tada studentkinja novinarstva koja se pukim slučajem našla na Badrovljevoj platnoj listi; i njena je gluma sasvim pristojna, mada ne oduševljava.
Jedna
stvar je posebno interesantna: iako govori o čoveku koji je, između ostalog,
praotac 0,5% čitavog čovečanstva, film ne daje nikakvu naznaku o tom detalju.
Temudžin, iako bismo iz ovog podatka mogli da zaključimo suprotno, nije
prikazan kao ženskaroš ili poligamista, već je Borte jedina žena koju je on i
pogledao u prve tri i po banke svog života. Nemojte me pogrešno shvatiti – ja
volim monogamiju i pridržavam je se bez izuzetka, ali sam bio skroz zatečen
ovakvim izborom reditelja, s obzirom na Džingisovu reputaciju. Drugo – malo je
trulo to što slavni vojskovođa solidan procenat filma provede u okovima. Ono,
shvatam da su praćene istorijske činjenice, ali mi previše puta vidimo Dž-a kako, bežeći od tamničara, trčka po stepi
sa debelom drvenom pločom namaknutom oko vrata i zglobova ruku. I treće –
ponekad se desi da se, bez ikakvog objašnjenja, preskoči određeni vremenski
period. Ne znam: u jednom trenutku ostane sa tri ratnika, u sledećem, PAF – narator nam
kaže da je okupio silnu vojsku, pokorio gomilu plemena, ili nešto slično. Srećom, to ne škodi mnogo
priči, ali upadne u oči.
Ako
zažmurimo na to, čeka nas dosta dobar film. Odlično osmišljene masovne scene
koje podsećaju na epske spektakle Dejvida Lina (ali, istovremeno, i na
Snajderov 300; Leonida od Mongolije, možda?), skladna borilačka koreografija sa
hektolitarskim krvoliptanjem, zatim PREDIVNA fotografija i mnoštvo
zaboravljenih narodnih običaja, daju filmu Mongol
neki fin i neobičan šmek koji bi mu, za neku godinu, mogao dobaviti osrednji
kultni status. Ne može da se meri sa klasicima, nažalost, ali ga činjenica da
je jedan od najboljih i najambicioznijih ostvarenja sa istorijskom tematikom u
prethodnoj deceniji, ubacuje u obavezno štivo svakog ljubitelja žanra, ali i onih
koji istoriju ne ljube mnogo.
Нема коментара:
Постави коментар