REŽIJA: Charles Chaplin
Godine 1947. Čarli Čaplin je ubio
Malog Skitnicu. Mučki, u mračnoj ulici, da niko ne vidi, rascopavši mu glavu
ciglom frtaljušom. Gospodin Verdu,
njegov drugi ton-film, predstavlja drugačiji pothvat u karijeri ovog autora,
pravi zaokret ka ozbiljnosti, pošto je čak i glavni lik Velikog diktatora umnogome ličio na tu simpatičnu hulju kojom je
Čaplin kupio svet. Naravno, američka publika, izmorena gubicima u Drugom
svetskom, bila je razočarana novim njegovim uratkom, jer ju je u njemu, umesto
smehotresnih zavrzlama i slapstick
vratolomija na kakve je navikla, dočekao ton neobično mračan za ovog stvaraoca,
ispunjen crnohumorstvom i sumornim trenucima.
Anri Verdu, glavni junak filma, bio
je bankarski činovnik dok nije, zbog loše ekonomske situacije u kojoj se
nalazila zemlja, dobio otkaz nakon 35 godina poštenog rada. Da bi sina i
nepokretnu ženu održao ušuškane u blagodetima srednje klase, kud će, šta će,
ovaj šiljobrki šmeker počeo je voditi život s one strane zakona. Naime, on bi
se ubrzano sprijateljio sa kakvom bogatom udovicom ili usamljenicom, zadobio
njeno poverenje, oženio se njome, a onda je lišio života, otarasio se leša i odjezdio
sa parama do sledeće nesrećnice. I tako, brat-bratu, 13 puta. Pravi DIY biznis,
zar ne?
Film nas upoznaje sa nekoliko
potencijalnih Verduovih žrtava, žena mahom u srednjim i zrelim godinama. One su
osmišljene dosta nedopadljivo, što je Čaplin verovatno namerno uradio, ne bi li
nam pokazao kakvoću osoba koje spadaju u ubilački program njegovog antiheroja.
Miriše li vam to na mizoginiju?
Malo, je l’ da? Moram da priznam da sam se i sâm upecao i poveo tom mišlju;
ipak, naš veseli poznanik ne dopušta da se priča završi na golom zločinu prema ženama,
opravdanom samo željom za novcem. Kraj
nam pokazuje ko je, u stvari, tog slatkorečivog i ubitačnog Francuza
učinio takvim kakav jeste – i upravo tada ČČ osipa paljbu po savremenom
društvu, pre svega po kapitalizmu, što je uticalo na njegov status u američkoj
javnosti. Dakle, satira sprečava Gospodina
Verdua da ostane samo priča o serijskom ubici sa kojim je jako teško
saosećati.
Neki
kritičari iz one grupe koja je veličala film i davala mu značaj koji je bio
temelj za slavu koju će steći tokom narednih decenija, rekli su da je u njemu
Čaplin pružio najbolju glumu svoje karijere. Neki su čak išli toliko daleko da
su tvrdili da su ovo ostvarenje i izvedba glavnog glumca nešto najkvalitetnije
što je izašlo iz Holivuda otkako je ta mašinerija ustanovljena, dok je i sam
režiser/scenarista/kompozitor/glumac/vodonoša mislio da je to najinteligentnije
delo koje je sačinio. Istina, vrlo je dobar Čarli, a i scenario (nominovan za oskara) je neobično pričljiv za nešto
što nam od njega dolazi, sa mestimičnim ispadima u pantomimu i fizičku
komediju. Ipak, takvih trenutaka ima mnogo manje nego u drugim njegovim talkie filmovima, pa bi mogao – ako se
pregura pomalo klimav početak – biti zanimljiv i gledaocima koji nisu, za
razliku potpisnika ovih redova, veliki ljubitelji matorih filmova.
Od ostalih, ističe se Marta Rej,
koja igra priprostu skorojevićku Anabelu, jednu od njegovih ljubavnica, za koju
se ispostavlja da je tvrđi orah no što se čini. Takođe, valja pomenuti i
Merilin Neš: njen lik, unevoljena devojana koja provodi veče sa Verduom,
predstavlja, na neki način, vezu sa mnogo sentimentalnijim Svetlima pozornice [recenzija] koji je nastao pet godina kasnije.
Misao o snimanju filma po stvarnom
slučaju Anrija Dezirea Landrua, pariskog ubice žena, začeta je u glavi čuvenog
Orsona Velsa. Ovaj velikan je napisao i prvu verziju scenarija s namerom da on
bude reditelj, a da Šarlo Akrobata, koga je smatrao za izvanrednog glumca (i
tek prosečnog režisera), igra u njemu glavnu ulogu. Ipak, slučaj je hteo da se
stvari odviju drukčije: Čaplin je otkupio tekst od Velsa za pet 'ljada dolara,
okrenuo ga, promenio ga i nešto sasvim drugo snimio, da bi pravog scenaristu
počastio samo titulom idejnog tvorca i pored činjenice da su mnoge deonice
originala završile u konačnoj verziji.
Režisera Građanina Kejna to nije
pogodilo mnogo, jer za to delo nije mislio da je jedno od njegovih boljih, a
novac mu je svakako bio potreban. Čaplina je, legenda kaže, na takav potez
poterala činjenica da je već decenijama sam režirao svoje filmove, te da mu
možda ne bi bilo prijatno da sada načini izuzetak.
Bilo kako bilo – pred nama je delo koje
je podelilo i publiku i filmske znance. Pored činjenice da to, po njima, nije
bio onaj dobri, stari Mali Skitnica koji šutira policajce u zadnjicu, beži od
kojekakvih grubijana ili nosi merdevine kojima, kao, nesvesno udara ljude
prilikom okretanja, antikapitalistička poruka filma je mnoge dušebrižnike,
zaštitnike demokratije u Sjedinjenim Državama učinila gnevnim, pa je agilni klovn završio na
listi antiameričkih i prokomunističkih poznatih ličnosti. Naravno, skandali
koji su se za njegovo ime lepili kao krpelji nisu nimalo pomogli, pa je njegov
sledeći film svoju američku premijeru doživeo tek dvadeset godina kasnije.
Monsieur Verdoux neće doneti salve smeha u vaš improvizovani kućni
bioskop, niti ćete se posle moći pohvaliti komšijama kako ste pogledali
najbolji film na svetu, ali će vas zabaviti, a njegov punchline, kada sastružete nadrealnost koju sobom nose zločini,
može učiniti da metnete prst na čelo. Red humora, red slepstika, red umovanja,
red Čarlijeve harizme – Verdoux je
jedna od onih torti kojih se dohvatate kada od svih drugih ostane samo stidak,
ali, na vaše iznenađenje, nalazite da je ukusnija no što se na oko čini.
Нема коментара:
Постави коментар