REŽIJA: J. Lee Thompson
Sudar titana. Zaista ne znam kako bih
drugačije mogao imenovati filmski susret ovih velikana, za
koje slobodno možemo reći da su jedni od najtalentovanijih glumaca svoje
generacije. Robert Mičam i Gregori Pek u naletu čelenkama, psiho-pop Hari Pauel
protiv atraktivnog advokata Atikusa Finča, kao dva jarca na deblu. Ko će
pobediti? Ko je jači? Zašto, uopšte, ukrštaju rogove? Čitaj dalje, nestrpljivi
čitaoče, čitaj, i ne osvrći se!
Pre
osam godina, Maks Kejdi, sušti propalitet i zlotvor, uhapšen je zbog
napastvovanja žene. Na licu mesta se tada našao Sem Bouden, goody-two-shoes advokat, i, svojim
svedočenjem na sudu, strpao siledžiju u bajbok na skoro čitavu dekadu. Sada je
Maks ponovo na slobodi, i želi da svoje prisustvo obznani čoveku koji ga je
smestio iza rešetaka. On to radi na finjaka, bez telesnog kontakta, ali kipeći
od pasivne agresije, tako da Boudena i njegovu porodicu svojim psihološkim
igricama dovede upravo tamo gde ih želi – do ruba živaca. Advokat je prinuđen
da se obrati prijateljima u policiji; ipak, Kejdi igra po pravilima (u ćeliji
je uzduž i popreko prostudirao zakon), pa mu ni panduri, i pored velikog truda,
ne mogu ništa. A kada se Bouden odluči na jedan riskantan korak i zada prvi
udarac, počinje igra mačke i miša u kojoj do kraja nije jasno ko je tu,
zapravo, Felis catus, a ko Mus musculus.
Početak
nas ošamari radnjom, baci nas in medias
res, jer nam se stanje objasni interakcijom likova (bez flešbekova, na
sreću) ali se prava napetost gradi lagacko: nervi se, kako Pekovom liku, tako i
nama, zatežu kao strune na harfi, a po njima, bez imalo talenta, prelaze
prljavi i grubi prsti Maksa Kejdija. Poslednjih nekoliko desetina minuta su
satkani od čiste tenzije koja gledaocu kuje pantalone o sedište, i krivac je najviše
Mičam, čiji je lik u ovom filmu donekle logična evolucija Harija Pauela. Reči
LOVE i HATE na zglobovima prstiju su izbledele, ne postoje, ali je
dijaboličnost ostala, i čak mutirala u nešto još opasnije i malignije. On je
centralna figura filma, ne toliko Sem Bouden, njegova žena zgodniš i ćerka
tinejdžerka, iako i njih troje (posebno Pek) dosta dobro iznose svoje uloge.
Za
muziku je zadužen Bernard Herman, figura sigurno poznata ljubiteljima klasičnih
saundtrekova: njegovo ime se provlači u špicama množine kanonskih filmskih
ostvarenja, od Velsovih čuvenih Citizen Kane i The Magnificent Ambersons,
preko Hičkokovih remek-dela Vertigo i
North by Northwest (ako ste
zainteresovani, tekst o njemu pročitajte ovde),
pa do Skorsezeovog Taxi Driver i – wait for it – Bitke na Neretvi (!) Veljka Bulajića. Za Cape Fear je spremio širok asortiman jezivih zvukova, mahom gudačke
i udaračke proizvodnje, i, mogu vam reći, muzika igra bitnu ulogu u krojenju
atmosfere. Ništa manje bitne su i režija i fotografija – sve pohvale za sjajni
noir kjaroskuro.
Treba
spomenuti da Cape Fear nije bio
blokbaster u trenutku izlaska. Štaviše, toliko je loše prošao na bioskopskim
blagajnama, da je producentska kuća Gregorija Peka Melville Productions (verovatno aluzija na pisca romana Moby-Dick, čijeg je kapetana Ahaba Pek
jednom oživeo), koja je obezbedila sredstva za snimanje – doživela finansijski
krah. Pa, ipak, vremenom je ovaj klasik samo dobijao na težini i značaju;
doživeo je nekoliko rimejka, što oficijelnih, što nezvaničnih, ali nijedan nije
uspeo da prenese trilersku trepet originala. Najbliža tome bila je Skorsezeova
verzija iz 1991. godine, ali je ona postala priča za sebe.
Jedina
mana – zapravo, nije ni prava mana – pored manjih propusta koje ne treba ni
pominjati, jeste nedostatak pravog film noir
scenarija. Besmrtnih rečenica i verbalnog nadmudrivanja ima malo, ali su dosta
efektni – posebno rečenice u kojima Kejdi preti Boudenu.
Ukratko
– zaista napet film. Znamo gde nas vodi, ali ga puštamo, jer je staza do tog
mesta uzbudljiva; ne treba ga nikako propustiti, između ostalog, zbog izvedbe
glavnih glumaca i činjenice da su dve takve veličine retko delile ekran u
budućnosti – mada se pojavljuju u Skorsezeovom rimejku, u drugim ulogama. Nije
jedan od najboljih filmova koje sam gledao (ulazi u prvu stotku, doduše), ali Cape Fear predstavlja i danas, nakon
četiri decenije od nastanka, dosta dobru zabavu i kvalitetno utrošenih sat i
četrdeset pet.
Meni je uvek bilo teško da prihvatim Roberta Mičama kao negativca. Inače, film je odličan. Dobar je i Skorsezeov rimejk.
ОдговориИзбришиJa sam ga zapazio još sredinom devedesetih, kad je NSa Plus, na jednom od svojih prvomajskih filmskih maratona, puštao neki od njegovih filmova. Tamo je bio pozitivac, čini mi se, ali su mi neke njegove uloge u kojima nije baš najčistiji - ostale svežije.
ОдговориИзбриши"Noć lovca" Čarlsa Lotona. Tu je negativac i to mu je antologijska uloga. Jesi li gledao "Rajanovu kći" Dejvida Lina? Tu je dobričina i ljudina, ali i prevareni muž. Kad sam bio klinac davala se serija "Vetrovi rata" gde je Bobi bio fantastičan.
ОдговориИзбриши"Noć lovca" sam gledao baš nedavno (škrabnuo sam i tekst o njemu), ali "Rajanovu kći" nisam - hvala na preporuci, upravo je smestih na IMDb Watchlist. :) Odličan mi je bio i u "Out Of The Past"; i on i Kirk Daglas su tamo sjajni.
ОдговориИзбришиMislim (mada ne tvrdim) da je film sa pomenutog prvomajskog maratona bio "A Family For Joe". Ne sećam se ništa u vezi sa njim, osim same činjenice da je Mičam glumio, ali mi se čini da bi mi se neki takav film mogao svideti u tim godinama.