REŽIJA: Anders Thomas Jensen
Postoji
jedna stavka što bode oči dok pregledamo desetine nagrada i nominacija
koje je zvanično zavredio ovaj film, a to je činjenica da se on dopao ne toliko
kritičarima, koliko publici velikog postotka filmskih smotri
na kojima je bio prikazivan. To je posve razumljivo, jer ovaj
danski dragulj, šajka pod kormilom režisera Jensena, uz svesrdnu pomoć
gospodina Mikelsena (čijim sam glumačkim umećem već jednom ranije bio
fasciniran, a ubeđen sam, draga deco,
da ovo nije i poslednji put), predstavlja kvalitetno utrošeno vreme za
prosečnog filmoljupca.
Priča se otvara dolaskom Adama,
zagriženog neo-narcisa, na društveno korisni rad na crkvenom posedu, gde boravi
još i mnoštvo živopisnih likova. Iz njegovog razgovora sa dobrodušnim
sveštenikom Ivanom, izvlačimo informaciju da je novi gost samostana čisto zlo, biće nepodložno promeni, ali
pop kao da to ne shvata dovoljno ozbiljno. Pošto svaki žitelj njihove male
religijsko-stambene zajednice mora da ima cilj,
Adam, kao nešto što mu prvo pada na pamet, kaže da je njegov – pravljenje pite
od plodova jabukovog drveta smeštenog u manastirskom dvorištu.
Ipak, nešto (ili Nešto) mu ne dozvoljava da to učini:
najpre Adamove jabučice postanu gozba za vrane i slične crne, zloslutne
ptičurine, a zatim, kada se reše tih letećih štetočina, plodove infestiraju
unutrašnji neprijatelji – crvi. Adam ne pokazuje znake napretka, štaviše,
ponaša se još raspuštenije i osionije no po dolasku, jer ga razdražuje Ivanov
neopravdani optimizam i ignorisanje svega ružnog. Kada sazna da iza te
sveštenikove misteriozne navike stoji nešto više
od krilatice „neznanje je blagoslov“, Adam počinje da istražuje njegove, ali i
svoje granice, stavivši na ulog mnogo toga.
Zvuči mračno? U pravu ste – jeste. Ali su takvi samo trenuci – ne i
ton čitavog filma. Režiser Jensen vešto vodi priču, ukazujući na posebno bitne
stvari, kao na, recimo, paralele sa biblijskom Knjigom o Jovu. One se ogledaju u sličnosti sudbine tog izrailjskog
junaka i životne priče sveštenika Ivana, a očiglednu fusnotu uvidimo svaki put
kada zazvoni manastirsko zvono ili se zatvore vrata Adamove sobe, te se na pod sruši
Sveto pismo, otvorivši se, bez izuzetka,
uvek na stranici koja otvara ovo poglavlje te verske knjige.
Adam, koga tumači odlični Ulrih Tomsen,
fino je nijansirana ličnost. I prva stvar koju taj bezobraznik uradi u filmu –
grebanje autobusa ključevima – ukazuje nam na to da je u pitanju kriminogena
osoba, sklona banditstvu i obesnom ponašanju. Malo ga bolje upoznajemo kroz
interakciju sa sveštenikom, drugim glavnim likom filma, koga igra izvrsni Mads
Mikelsen: njegov pop Ivan, koga vodi slepa
vera, ne ponaša se baš kao prosečan predstavnik klera. Za njega, Bog je
dobar, a Đavo loš; i sve ružno što se dešava – delo je Nečastivog, koji dane
provodi iskušavajući Čoveka. Ni drugim likovima ne fali kolorita – Nikolas Bro
i Ali Kazim daju solidnu podršku vodećem dvojcu kao – tim redom – Gunar i Halid,
lečeni alkos silovatelj i pakistanski pljačkaš benzinskih pumpi.
Posebno je interesantan motiv sukoba
vere, koju zastupa, naravno, Ivan, i nauke, čiji je zagovornik lokalni doca,
jer, iako neka od dešavanja u filmu mogu biti utvrđena empirijskim putem i
potkrepljena naučnim činjenicama, vera, i to mahom nevezana za religiju, često
odnosi pobedu nad razumom i logikom. To je i jedan od najbitnijih motiva, pored
večnog rivalstva između Dobra i Zla, izraženog ovde u sukobu Boga i Đav'la u
glavama ljudi.
Trebalo je da ranije da shvatim –
Mads Mikelsen ne bira filmove „eci-peci-pec“ fazonom. Sve je to promišljeno,
više puta iščitano, i – vreme će pokazati – valjano odrađeno. Jagten, još jedan sjajan naslov sa njim
u postavi, snimljen je sedam godina posle
ovog; ipak, kao što znate, na mojoj listi za gledanje, Adam's Apples se, nekim slučajem, našao nekoliko meseci ranije. No,
i ovo je veoma dobar film, iako dobar na drukčiji način od Lova. Gluma je lepa, starozavetne aluzije sasvim su na mestu, a
scenario zanimljiv i prepun interesantnih detalja koji nam pomažu da bolje
uhvatimo suštinu likova. I jedna jaka duhovna nota, očigledno, postoji, ali
nije tu da vrbuje pastvu za bilo koju religiju ili ispovest, neku jedinu pravu, i ne trlja gledaocu o nos
formulare za pristup kakvom kultu. Ne; ona ističe i veliča veru, stvar bolju i značajniju i višu od ma koje religije, i to
radi sa stilom. A to je, složićete se, deco draga, stvar koju sedma umetnost
često pokušava, ali retko uspeva da
prenese na iole suptilan način.
Нема коментара:
Постави коментар