REŽIJA: Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner
GLASOVI: Lambert Wilson, Pauline Brunner, Patrice Melennec, Féodor Atkine
Bio
neki sumrak. Bašte ulicom prosipale kofe mirisa noćnih frajli, i
taj je potočić, ponet vetrom, i do mojih odaja dožuborio. Letnja milina –
kokice na stolu, prst nestrpljiv da play
dugmencetom okine nekakav mračnjački film, dok pivska pena lenjo zapljuskuje
rubove krigle i zove na srkutanje. Kad, odjednom, začu se prasak, i prozor se
rascangrta po meni, pivkanu i ostatku sobe, a na sto, porušivši i porazbijavši
sve što je na njemu stajalo, pade cigletina, pravo pravcato parče građevinskog
materijala, uvijena u papirić na kom stajaše: BOLEJ BIH VAM BILO DA ID00TJI
FILN O KOM TJETE PI$ATI B00DE CRTAN!
Poruka je, iako blago kriptična,
bila jasna: mi, blesavi ljudi vašeg omiljenog bloga, potpuno smo zaspostavili
mališane. Dugo se njima nismo posvetili – i cigla koja narušava mir avgustovskog
predvečerja je sasvim logičan ishod. Tako smo malo razmotrili opcije, raščeprkali
novije animirane uratke, pa, u nameri da usrećimo (prema Fejsbuk statistici)
tri procenta naših čitalaca, odlučili da crtać koji će ublažiti njihov gnev
bude – Ernest & Célestine,
oldskul veselica iz francusko-belgijske kuhinje.
Prvo što, deco draga, uočimo vezano
za ovaj film je – njegov izgled. Ako vam se učini da je univerzum u kom se
odvija radnja strugnuo iz nekakve slikovnice, osećaj vas ne vara, jer je ovo
film koji za osnovu i ima istoimenu
knjigu za decu autorke Gabrijele Vensan. Onde, u tom nadnaravnom svetu, miševi
žive pod zemljom, u kanalizacijskoj paracivilizaciji (a la Flushed Away) pod nezavidnim uslovima, i samo ponekad, kada
moraju, izlaze na površinu; tamo, pak,
žive blago antropomorfni medvedi (pomalo kao Blacksad, koji je, gle čuda, takođe sa frankofonog područja), u
društvu koje mnogo više naliči našem. Dve rase žive u strahu jedni od drugih –
mišići ispredaju priče o Velikom Zlom Medvedu koji proždire sitne glodare na
kile, dok medvedi svojim mladuncima govore o mišjim vilama koje dolaze noću i
uzimaju njihove novoispale mlečne zube, u zamenu za par novčića.
Sad, Selestina je mišica bez
roditelja koja se uči za zubara, iako njena strast drugde leži: u crtanju. Pošto je, izgubivši elan zbog
manjka ljubavi prema budućoj profesiji, stagnirala u sakupljanju zuba medvedića,
poslata je na površinu da sakupi 50 komada istih, ili da se ne vraća mišjoj
naciji. Nakon nekoliko neuspeha, tamo upoznaje namćorastog medveda Ernesta koga
drma besparica, i njih dvoje zasnivaju neobično, naizgled nemoguće simbiotsko poznanstvo,
koje će, u jednom trenutku, izazvati lavinu nesporazuma i neželjenih događaja.
Dvojac koji nam je 2009. godine
doneo nadrealni Panique au village
ponovo je u igri, ovog puta u mnogo manje haotičnom izdanju, iako se retke
pojedine sličnosti daju nazreti. Animacija je neobično tečna. Slikovničasti
šmek lako omađija oko i gledalac se za tren navikne na činjenicu da, sem
medveda i miševa, na svetu ne postoji nijedna životinjska vrsta. Na uverljivost
izmaštane pozornice na kojoj se odigrava Ernest
& Célestine utiču i dobro odabrani glumački glasovi, pre svega oni koji
naše simpatične junake opskrbljuju audio-dimenzijom. Lambera Vilsona, koji
oživljava Ernesta, znamo uglavnom iz nekih slabijih holivudskih filmova, među
kojima je i ozloglašeni Catwoman, ali
je ovde bio odličan, lepo nijansirajući različita raspoloženja večito gladnog mrkog
brundavca. S druge strane, za Polinu Bruner, vlasnicu glasa umiljate mišice
Selestine, ovaj je film debitantsko – zasad i jedino – ostvarenje, mada to,
slušajući je, ne možemo sami zaključiti; štaviše, tera nas na zamisao kako bi naša
planeta bila lepše mesto za život da sve mišice na njoj stanu pohađati ubrzani
kurs francuskog jezika.
Dovoljno kratka da drži pažnju,
dovoljno duga da oduševi, ova fantastična francuština, od aspartama slađa,
zadovoljiće i staro i mlado. Osvežavajuće je ponovo videti drevnu, rukom crtanu
animaciju, i uživati u njenim nebrojenim prednostima, zanemarivši minorne mane
koje ima. Ernest i Selestina govore o
različitosti, predrasudama i prijateljstvu, nude liberalnije viđenje sveta,
onakvo kakvo je detetu potrebno da bi se lakše uklopilo u moderno društvo.
Moja jedina zamerka ide činjenici da
odnos prema jednom motivu – motivu krađe
– nije dovoljno jasno izgrađen, pa se možda može stvoriti pogrešna slika. Ali,
da je film iseckao, sažvakao i servirao najmlađima na tacni sve probleme kojima
se bavi – roditeljima bi posao bio previše olakšan, zar ne?
Ne znam zasto uporno zaboravljam da pogledam ovaj crtic, a totalno sam otkinula na "Panique au Village" ;D :stavljam na to-do pre to-do listu: ;)
ОдговориИзбришиZnate reklame za Cravendale mleko koje je radila ista ekipa?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RlQebENnxlY
http://www.youtube.com/watch?v=ssACddCJlAA :D :D
:D Nisam video ovo, ali jako, jako liči na "Panique au Village". :) "E&C" su fini skroz, nedostajao mi je taj stari pristup animaciji.
Избриши