PIŠE: Darko
Jovanov
REŽIJA: Gary Fleder
ULOGE: Andy Garcia, Treat Williams,
Christopher Walken, William Forsythe, Christopher Lloyd, Steve Buscemi, Gabrielle Anwar
-
Ej, konobar, može jedan „tarantino light“ za poneti?
I dečko donese Šta sve možeš u Denveru kad si mrtav na
srebrnoj tacni sa zvono-poklopcem, toplo nam, za sledeći put, preporučivši
specijalitet kuće, Royale with cheese.
*****
Za
neke, mafijašenje je ventil: kraducka se i reketira da bi se sklonilo od
privatnih problema, ili se snizio holesterol; ono, nešto mesto statina. Nekima, to je izvor adrenalina – krađa ih loži
i ispunjava zadovoljstvom. Postoje, pak, i oni koji kriminal vide samo kao
posao, izvor dobara, nužno zlo koje namiruje potrebe i donosi ’lebac na astal.
Ako bih morao da Džimija „Sveca“ Tozniju svrstam u neku od ovih grupa, ne bih
to umeo. Mada, verovatno bi najbliži bio ovima trećima, ali – ne smem da
tvrdim, zaista.
Vidite,
Džimi je, kao što mu nadimak nagoveštava, dobra jedna duša, pravi poeta među propalicama,
blagoglagoljivi bard među barabama; i verovatno je zato, zbog te svoje osobine,
i odlučio da se povuče iz gangsteraja ušuškavši se u legalicu. Naime, našao je
posao u firmi koja snima razmišljanja i savete moribunda, i onda ih, kada oni
napuste ovu dimenziju stvarnosti, puštaju njihovim najbližima u trenucima dvoumice
ili pada morala, kao neku vrstu bodrenja s
one strane. A i na ljubavnom planu mu je krenulo: njegovu punu pažnju pridobija
Dagni, devojka koju on lepim rečima i latino šarmom uvlači u svoj svet, i u
koju se do ušiju zaljubljuje.
No,
nisu svi njegovi poznanici poštenjačine kao on – Čovek S Planom, kvadriplegičar
sa problematičnim sinom, ali bitna nosina u biznisu, želi da baš Džimi, proveren
baja, bude mozak operacije koja se mora sprovesti, i ne žali para da ga vrati
u vanzakonje, jer je posao delikatan i zahteva hladnu glavu na čelu kolone.
Svetac se isprva premišlja, jer mu se omilio pravednički život, ali na kraju
prihvata i sakuplja šačicu bivših saboraca i starih prijatelja koji će mu
pomoći da sprovedu Čovekov plan u delo. Nažalost, ispostaviće se da je najveća
greška koju je u životu načinio bilo to što se pri sastavljanju ekipe više
vodio lepim sećanjima i drugarskom povezanošću, nego željom da se taj posao
izvede valjano i efikasno – zbog čega će svaki od članova
ekipe pretrpeti izvesne posledice.
Ako vam potanko opišem
Svečeve ortake ili neprijatelje, mogao bih da vam pokvarim užitak. Stoga ću se
truditi da ne detaljišem, i pomenuti da se taj trapavi tim sastoji od leproznog
kinooperatera, pritajenog koprofila sa lošom kontrolom besa, jednog porodičnog
čoveka i jednog Afroamerikanca. Glumačka ekipa je sjajna, toliko da prosto
nije jasno zašto ovaj film nije dobio više gledalačkih glavoklima.
Prvo,
Endi Garsija je genijalan kao eks-mafijaš i sanjar Džimi; šteta što tog čoveka
ne viđamo češće i u bitnijim projektima. Trit Vilijams (Berger iz Kose) odlično igra živčanog bivšeg robijaša
koji, iz predostrožnosti, u mrtvačnici boksuje bivša ljudska telesa, da bi
izbegao da to uradi živim ljudima. Zanimljiv način kompenzacije, složićete se. Dalje,
ovaj film nam pomaže da saznamo da Kristofer Voken ne mora da stoji na
sopstvenim nonama da bi izgledao opako: to što je prikovan za stolicu i kreće
se duvajući u cevčicu, nimalo ne utiče na njegovu moć. (Štaviše, uspeo je da
deluje pretećije i zlobnije no inače, a to mnogo govori o stepenu njegove
kuloće.) I, na kraju, tu je Stiv Bušemi kao lakonski Gospodin Pssst, o kome vam
neću reći apsolutno ništa.
Scenario?
Hm... Pa, kao život – ako je verovati
Bajagi: nekad je siv, nekad žut. Prvo oduva i oduševi, pa podbaci i razočara.
Likovi imaju interni sleng, neki su dijalozi veoma zabavni, puni života, ali ih
naruže povremene besmislene replike i nepotrebne psovke, tako da su utisci
pomešani – sa pretežno povoljnim ocenama, doduše. Svež je, podseća na neke klasične
noar-gangsterske uratke, a meni je posebno prirastao srcu zbog toga što su neke
rečenice toliko nerealne, i imaju minimum verovatnoće da ih neko izrekne u
živom razgovoru, da to, u stvari, podrazumeva da se radnja filma odvija u nekom
posebnom, izmišljenom univerzumu, mnogo stilizovanijem od ovog našeg. (A to je vrlo dobra stvar.)
Things to Do in Denver When You’re
Dead je svestan svojih propusta i mestimično
razbacanih kamenja spoticanja, i ne stidi se da, kroz scenario i dijaloge
likova, to i iskaže i podvuče. To, naravno, ne znači da pomenuti propusti ne
postoje, već da je scenarista Skot Rozenberg (Beautiful Girls) time pokušao da ublaži njihovo dejstvo. Što se
mene tiče, on je i uspeo: likovi su interesantni (istina, poneki su dvodimenzionalni i nedovoljno razrađeni), scenario, iako
prošaran felerima, ima tu tarantinovsko-ričijevsku aromu, dok je ekipa glumaca
sklopljena od omiljenih i prilično sposobnih lica. Nije klasik, ali prolazi.
Pamtim ga kao jedan od boljih filmova iz devedesetih. Gledao sam ga te godine kada se pojavio u biskopskoj sali Doma omladine. Davno beše, tako da se ne sećam rupa. U filmu se pojavljuje i Buddy Guy koji svira bluz u onom klubu koji posećuje Garsija. Kris Voken ima odličnu epizodu, a i drugi su bili ok. Proverićemo šta mu je učinilo vreme.:)
ОдговориИзбришиNe, to stoji, film je veoma zabavan, samo mi se malo više svideo kad sam ga pogledao prvi put, pre pet-šest godina. Nisu to veliki propusti, ništa strašno: neke odluke likova koje se kose sa logikom i zdravim razumom. Ali, opet, to je ono što mi se sviđa - taj ne-naš podsvet u kojem oni žive. :)
ОдговориИзбришиNisam skontao Badija. Pretpostavio sam da je neki istaknuti bluzer, čim se toliko zadržavaju na njemu. :)
Ja sam ga pogledao ponovo pre par godina i sećam se da sam bio vrlo zadovoljan i izuzetno zabavljen. A budući da sam fabulu otprilike već zaboravio, ne bi bilo zgoreg da se gradivo obnovi.
ОдговориИзбришиOvo mi se obicno ne desava: da se secam da mi se neki film jako svideo u trenutku gledanja ali da se _sad_ ne secam ama ni jednog detalja :/ Moracu da obnovim gradivo, vrlo rado zapravo :)
ОдговориИзбриши