PIŠE:
Sycophant
Elling je retko ostvarenje - realističan feel good film, posle kog se osećate pročišćeno, a ne comfortably numb, što je češt slučaj sa njima (i zbog toga je bolji od, npr, Slumdog Millionare-a, koji je, iako dobar, na kraju ipak samo naivna bajka), koji, pritom, prevazilazi žanrovske konvencije, pa, iako se na početku čini da je komedija, ubrzo postaje jasno da je u stvari reč o toploj, iskrenoj drami. Drugim rečima, da je film o životu, za koji svi znamo da bi žanrovski najverovatnije potpao pod dramatičnu komediju ili komičnu dramu (što ponajviše zavisi od toga da li ste glass half empty ili glass half full osoba), sa NC-17 rejtingom i izraženim elementima pornića, ako imate sreće (parafrazirana misao legendarnog Alan Mura. Ne verujem da će mu smetati, anarhista je. I hipik. Oni ne tuže).
REŽIJA:
Petter Næss
ULOGE: Per
Christian Ellefsen, Sven Nordin, Marit Pia Jacobsen, Jørgen Langhelle, Per
Christensen.
Jedan
drug (da ga ne imenujemo sada, osetljiv je na potezanje njegovog imena po
internetu, a i otkad je diplomirao insistira da ga svi oslovljavamo sa
„Profesore“, pa me smara pisanje njegovog punog imena + titule) me je pre par
nedelja pitao da li bi možda, kojim slučajem, želeo da idem da gledam neki
norveški film sa njim na Danima Norveškog FilmaTM.
„Pa,“ - rekoh - „nem’ pojma, koliko za upad?“
„Dž.“
„Uh, to mi omiljena cena.“
I, pošto smo se dogovorili kako ćemo se obući (da se ne
ponovi fešn fijasko sa koncerta Zvonka Bogdana 2009-e, kada se on pojavio u
„Sloboda Šešelju!“ (sa sve 5-o-krakom, 4S (ili je to C, pošto ovo pišem na
latinici?), dvoglavim orlom sa Teslinim transformatorima i Sv. Savom koji diže
2x po 3 prsta u pozadini), a ja u „Sloboda Šešelju“ (gde se Šašavi Šeša vatači
sa Slobodom Mićalović) majici), odigrali kamen-index-makaze da vidimo ko će
povući alarm za požar ako film bude bio dosadan i poneli pljosku domaće
krdžovače, bili smo spremni za svaku moguću eventualnost.
Elling je retko ostvarenje - realističan feel good film, posle kog se osećate pročišćeno, a ne comfortably numb, što je češt slučaj sa njima (i zbog toga je bolji od, npr, Slumdog Millionare-a, koji je, iako dobar, na kraju ipak samo naivna bajka), koji, pritom, prevazilazi žanrovske konvencije, pa, iako se na početku čini da je komedija, ubrzo postaje jasno da je u stvari reč o toploj, iskrenoj drami. Drugim rečima, da je film o životu, za koji svi znamo da bi žanrovski najverovatnije potpao pod dramatičnu komediju ili komičnu dramu (što ponajviše zavisi od toga da li ste glass half empty ili glass half full osoba), sa NC-17 rejtingom i izraženim elementima pornića, ako imate sreće (parafrazirana misao legendarnog Alan Mura. Ne verujem da će mu smetati, anarhista je. I hipik. Oni ne tuže).
Film prati dvojicu sredovečnih likova koji su, posle 2
godine provedenih u mentalnoj instituciji, pušteni kako bi se privikli na
normalan, produktivan način života. Eling, koji pati od autizma, anskioznosti,
agorafobije i još sijaset manjih neurotičnih poremećaja, i Kjel Bjarn (valjda
se tako piše, ko će ga znati, u filmu je zvučalo kao Kjal Bjurnen, sa par
progutanih samoglasnika), blago mentalno zaostali gorostas koji ima samo 2
životna cilja: jesti (mnogo) i izgubiti nevinost. Norveška vlada im je, da im
taj period privikavanja olakša, ustupila stan i određenu mesečnu socijalnu
pomoć. Mogao bi sada da spomenem našu vladu, ali ne volim očigledni, lak humor.
Nijedan nije opasan po sebe ili svoju okolinu, ali ne znaju (tačnije rečeno -
nemaju iskustva sa tim) kako ljudi treba da se ophode u mnogim situacijama i
najosnovnije stvari kao što su odlazak u radnju ili javljanje na telefon im
predstavljaju problem, pa im je zbog toga dodeljen socijalni radnik, koji ih
gura (ili najčešće - tera) da izlaze iz stana i socijalizuju se.
Ubrzo (pa... nakon par meseci, ali brzo mereno njihovim
tempom) sreću matorog ucveljenog pesnika, njihovog prvog prijatelja, i
komšinicu, single-soon-to-be-MILF-aru i obligatory love interest.
Da, znam, ne zvuči posebno originalno (sem toga što su
mentalni pacijenti) i zanimljivo, priča, u svojoj biti, viđena mnogo puta. Ali
upravo u tome i jeste deo njegovog šarma, što, i pored toga što znamo da će se
neke stvari desiti zato što su toliko očigledne, film ipak uspeva da nas
iznenadi načinom na koji se one dogode. To radi sa stilom, šmekom koji je
nekada krasio naše filmove i mnoge škole evropske kinematografije. Poseduje
možda najbitniji element dobrog filma - priču koja nešto znači, koja je
fokusirana, koja zna gde ide i šta pokušava da nam prenese. I odličnu glumu,
pride.
Ali, verovatno najlepša stvar u celom filmu je način na
koji se njegova radnja odmotava, kako leti sa scene na scenu sa toliko čistog
pozitivizma, nade i skoro dečije nepatvorene radosti u malim, većini nebitnim,
stvarima.
Njegova poruka je dirljiva i, mnogo važnije, istinita -
da, ako želiš da budeš ostvareno ljudsko biće, moraš da kreneš od univerzalnih
čežnji koje, nažalost, toliko često uzimamo zdravo za gotovo: da imaš
prijatelje, da se baviš nečim što te ispunjava i da imaš nekoga koga voliš. Ili,
ako ne baš voliš, onda barem sa kime opštiš.
Sve u svemu - divan film, koji je skoro univerzalno
pogodan za bilo koju situaciju: za gledanje sa porodicom (da roditelji vide da
ne gledate samo Montevideo, domaću ligu (što mu dođe na isto) i Funny Cat
Videos YouTube kanal), sa devojkom (da, pretpostavljamo da ovaj blog čitaju
samo muškarci. Šovinizam FTW!), ili drugarima (ako nisu suviše odvaljeni da od
filma traže samo akciju, cike i cice... ili prirodno takvi) i da, kada se
završi, budu zadovoljni i zahvalni što su svoje vreme utrošili na njega.
Нема коментара:
Постави коментар