PIŠE: Darko Jovanov
REŽISER I KOSCENARISTA: Jean-Jacques Annaud
ULOGE: Jude Law, Joseph Fiennes, Ed Harris, Rachel Weisz, Bob Hoskins, Ron Perlman
Baćuška Vasilij Zajcev, slavni snajperista u službi srpa, čekića i Majčice Rusije, od života je,
u Drugom svetskom ratu, oprostio barem
250 neprijateljskih duša, mahom poverenika Trećega rajha. Gazeći po smaknutim
fašističkim oficirima, sa uralskih pašnjaka, gde je čobanovao kao malac, stigao
je do čina poručnika i prvog mesta na listi strelaca Istočnog fronta. Iako se
idejom da o ruskom ratnom heroju i njegovim priključenijima načini film, bavio
i veliki Sergej Ejzenštajn, to nikada nije sprovedeno u delo, pa je godine
2001. snimljen, po nekim izvorima, jedan od najskupljih evropskih filmova, i
time je taj propust ispravljen.
Enemy at the Gates se bavi možda i
najbitnijom bitkom Drugog svetskog rata, Staljingradskim bojem, kao i
događajima koji su se u tom gradu zbili nakon nje. Filmski poznavaoci uočiće pojedine
sličnosti uvodne scene ovog filma, i
još jednog koji se bavi događajima iz tog perioda novije istorije, a koji je
izašao tek nekoliko godina ranije. Govorim, naravno, o Spilbergovom spektaklu Saving Private Ryan, i o iskrcavanju snaga Savezničke vojske na Normandiju. Te dve scene, naravno, nisu identične,
svaka je sjajno izrežirana i vizuelno privlačna na svoj način, ali jedna na
drugu liče, pre svega, zbog atmosfere i količine ljudskih tela olovom
filovanih. (Isto tako, oko iskusnog gejmera sigurno neće propustiti izražene
podudarnosti sa jednom misijom u kultnoj kompjuterskoj igrici Call of Duty.)
Ali, hajde da se
manemo sudbina dvaju naroda, jer sam film to radi relativno brzo, i pozabavimo
se individualnim dramama. Naime, naš junak, pomenuti Zajcev, koga glumi
Britanac Džud Lo, učestvuje u napadu na nemačke trupe smeštene u centru grada.
Da bi se uštedela municija, tek je svakom drugom vojniku udeljena puška, dok
oni koji nisu bili te sreće trčkaju za njima sa malenim šaržerom u ruci, u nadi
da će neki puškonosac pazariti tane u čelo, i da će oni naslediti njihovo
oružje, dok i sami ne zalegnu, ranjeni ili mrtvi. Dezerterima sledi domaći
metak, onim upornijima – švapski kuršum.
Junoša Zajcev se
našao u onoj manje srećnoj skupini, bar kada je dodela oružja
u pitanju, ali je iz bitke izvukao živu glavu (i bio jedan od retkih iz te hrpe
Rusa koji se mogu time pohvaliti). Zatim upoznaje ratnog novinara Danilova
(igra ga Džozef Fajns), uz čiju su pomoć njegova precizna ruka i kobački vid
postali poznati diljem Sojuza, i sa njime zapodenjuje prisno drugarstvo. U
njihove živote zatim ulazi Tanja (simpatična Rejčel Vajs), mlada Jevrejka prema
čijim čarima ni jedan ni drugi nisu ravnodušni, iako njeno srce titra samo
zbog jednoga.
Dani prolaze, broj ofiranih okupatora
raste, a s njim i Vasilijeva reputacija; Nemci neko vreme trpe gubitke u kadru,
pa, kad im prekipi, okreću broj svog mnogoslavljenog šarpšutera Keniga (Ed
Haris ga igra), za kog će se ispostaviti da ume da parira ruskom snajperdžiji.
Počinje staljingradski ratni tanc, opasan ples, igra mačke i miša, u kojoj se
uloge konstantno menjaju i brišu.
Rivalstvo među revolverašima nije
posebno originalna stvar. Otkad je sveta i vesterna ta se tema obrađuje,
prerađuje i oblači u različita ruha. Ono što konkretno ovaj rivalitet izdvaja od drugih, između ostalog, jeste činjenica
da je on, kao i ostatak filma, blago
zasnovan na istinitim događajima. Kažem blago,
jer istorijski potvrđenih stavki tu gotovo i da nema – ako je Zajcev ikada
ukrstio putanje sa nekim i stvorio sukob na ličnom nivou, ta osoba nije bila
vođa zosenske snajper-školice i nije se prezivala Kenig.
Ali, stari Haris svoj posao radi
bolje od gotovo bilo koga drugog, prisutnog u filmu. Njegove oči – koje su
upravo bile jedan od razloga za upošljavanje ovog glumca – imaju težak prizvuk
nemstva, prodorne su i govore mnogo bez ijedne prozborene reči. Zbog toga
njegovom liku i ne treba mnogo da nas omađija, da iz nas izmuze reakciju, bila
to naklonost ili prezir. Njemu to, eto, uspeva bez puno truda, ali sa drugim
likovima nije tako, pošto su njihove pozadine iscrtane sa svega nekoliko
rečenica.
Pored grubo skiciranih likova, jedna
velika zamerka ide verodostojnosti filma, ili, kako kompetentna svedočanstva tvrde –
nedostatku iste. Nakon premijere u Rusiji, crvenoarmijski veterani, koji su,
jelte, Drugi svetski iskusili bez posrednika, pokrenuli su peticiju da se dalje
prikazivanje u matičnoj im zemlji zakonom zabrani, jer su njihovi sunarodnici prikazani
kao neotesanci i primitivci, koji, iz straha od smrti, povazdan šljokaju,
orgijaju i takmiče se u puštanju vetrova, al’ je Duma tvrda srca bila, i
odbacila je tu ideju. Na drugoj strani Evrope, Nemci su prezviždali projekciju
na Berlinskom filmskom festivalu, a ni mnogi velikaši nemačke filmske kritike
nisu lepše mislili o njemu.
Istina jeste – moglo se to i mnogo bolje.
Ali, s obzirom na to da je i na samom internetu teško naći dva izvora koji tvrde iste
stvari, jasno mi je zašto je ovako ispalo. Recimo, jedan istaknuti filmski sajt
smatra da je Vasilij Zajcev nije bio najbolji strelac Crvene armije, i da ga je
streljašica Ljudmila Pavličenko nadmašila za čitavih 150 dušmanskih glava, dok drugi
teoretičari na netu navode da je dotični oduzeo mnogo više života. Takođe, na
jednom mestu sam našao da se ljubavna priča Vasilija i Tanje nije nastavila
nakon rata, jer se on oženio anonimnom djevuškom, dok već se sledeći izvor kune
da je aspekt romanse potpuno izmišljen i da Zajcev nije imao nikakvu vezu za vreme
rata, pozivajući se na njegove lične zabeleške.
Džud Lo je bio solidan. Ne kakav
ume da bude, ali, svejedno, lepo je dočarao skromnog i zbunjenog
pastira-tepača. Što se ne može reći za Džozefa Fajnsa, koji je bio malo krut i
izveštačen, sa glasom koji kao da je nasnimljen preko njegovog pravog, i
najtežim oblikom ljubomore prikazanim na velikom platnu još od Ejbrahamovog
Salijerija, jer izgleda namučeno i grozničavo kroz dobar deo filma. Od njega
sam više očekivao. Najzapaženiju žensku ulogu igrala je Rejčel Vajs, lepolika
devojana koja je izgledom nadomestila manjak glumačkih vratolomija. Ipak, pored
Harisa, meni su najupečatljiviji ostali Ron Perlman, koji glumi Kulikova,
gvozdenzubog strelca koji je prošao obuku majora Keniga, kao i genijalni Bob Hoskins,
u ulozi Nikite Hruščova, koji veličinom ozrači svaku scenu kojoj se nađe.
Ako bi režiser Ano, poznat i po
ostvarenju Sedam godina na Tibetu,
nekad rešio da skrati film izbacivši presmešni,
nepotrebni ljubavni trougao i
skoncentrisavši se na sudar titana i okršaj dveju nacija, od tih novih rezova Neprijatelja pred vratima ispao bi
odličan film. I da je zasnovano na događajima koji su se zbilja desili – a nije
– nadmuživanje Zajceva i Danilova bilo bi suvišno podilaženje delu publike koji
bi priželjkivao romansu i ljubavisanje i u dokumentarcu o paramecijumima.
(Takođe, Ano treba da prođe obuku primene svetla i odsjaja u filmu. Jer, očigledno, ne
ume da barata njima.)
Ovako,
mogu reći da je priča o ruskom snajperisti samo solidna. Napetost postoji, fotografija
je valjana, a specijalni efekti realistični u dobrom delu filma. Scenario,
ajde, nije baš šekspirovski, ali pristoji žanru. Realno gledano, novi milenijum
nije iznedrio množinu filmova (vrednih pomena) o Drugom svetskom ratu. Stoga
Anoovom čedu moramo progledati kroz prste, iako je on, kao Quel maledetto treno blindato (a.k.a. The Inglorious Bastards iz 1978. godine), više uvertira za sate
provedene igrajući pucačine iz prvog lica, no stranica istrgnuta iz istorijske
čitanke.
Ed Harris mi je bio najbolja tacka filma a sto se tice (nasilnog) ubacivanja ljubavnih scena u ovakve filmove - mislim da nam je svima muka od toga.
ОдговориИзбришиZa promenu preporucujem odlican nemacki film "Stalingrad" (Joseph Vilsmaier, 1993), koji mozda nije 10/10 ali je prilicno realistican, iskren i brutalan..ono sto bih od nemackog filma i ocekivala. Meni se jako svideo pa eto..
Verovala ili ne, planiramo "Stalingrad" u bliskoj budućnosti, ali je najbolje da sačekamo da prođe još neko vreme od ovog posta, da ne dosadimo ljudima. :)
ИзбришиHvala na preporuci, u svakom slučaju. :)
"planiramo" - jel vi to i zajedno gledate filmove i lagerujete za pisanje na sajtu? :-)
ИзбришиTako nekako :D
ИзбришиNe gledamo baš zajedno (desi se nekad, ali to nije praksa koju oduvek sprovodimo), ali postoji lager-fajl, da. :)
Избриши(nije to greh :-) )
Избриши