PIŠE : 2Much
Habek
Ako ste ikada imali priliku da vidite neko
dugometražno ostvarenje iz bolivudske „fabrike
snova“ (ili nesreću da vidite neku seriju na domaćim kanalima), očekivaćete
loše amaterske specijalne efekte, iritantnu preglasnu muziku koja iskače
niotkud, kameru koju vodi osoba oduševljena zoom dugmetom i glumu na nivou školskih predstava.
Ovaj film je, međutim, pravi biser po tom pitanju, specijalni efekti su
indijsko-američka koprodukcija, koreografije akcionih
scena je radio legendarni Yuen Woo-Ping,
kostime Mary E.
Vogt,
a soundtrack jedan od najpoznatijih indijskih kompozitora i dobitnik višestrukih Oskara, A. R. Rahman. Režiser S. Shankar je ovo delo napisao i
pokušavao da snimi još od 2001. godine, snimanje je više puta otkazivano zbog
nedostatka finansija, koje je 2008. napokon dobio i uspeo da ostvari svoj
davnašnji san. U pitanju je tročasovno visokobudžetno ostvarenje (najskuplji
indijski film u tom momentu) naučno-fantastičnog
usmerenja, koje je usput i totalni Charlie
Foxtrot žanrova – mjuzikla, komedije, drame i akcije.
Radnja
filma bi, recimo, išla ovako – Dr. Vassi
pravi prvog humanoidnog robota po imenu Chitti (oba lika tumači Rajnikanth, šezdesetogodišnja indijska superzvezda, pomalo
prematora za ovakvu ulogu, but I digress) u
svrhu vojnih eksperimenata zamene za ljude na ratištu. Robot prvo stiče
sva praktična znanja, ali zbog nepostojanja osećanja i racionalnog razmišljanja
vladajuće telo instituta zabranjuje dalju integraciju robota u društvo. Vassi
uspeva da isprogramira i osećanja Chittiju, koji se tada zaljubljuje u
profesorovu dugogodišnju devojku Sanu, te dolazi do ljubomornog rivalstva
između doktora i robota. U celu tu priču uleće i stari doktorov mentor, Dr.
Bahri, koji tajno izrađuje bojne robote za Nemačku, i pokušava da otme planove
za Chittijeva moždana kola koja nikako ne može sam da osmisli. Naravno, tu
dolazi do još nekoliko preokreta, ali i ovako radnja već zvuči prekomplikovano
i ne želim da dalje kvarim ugođaj gledanja zainteresovanima.
Ne mogu da opišem koliko je dobro gledati film u kojem je apsolutno SVE „otpanjeno na 11“, jer sve nekako liči na visokobudžetne verzije akcionih filmova iz osamdesetih i ranih devedesetih a pri tome uspeva da i dalje deluje originalno i iskreno. Film najbolje može da se opiše kao kombinacija klasika kao što su Robocop, Evil Dead 2, Weird Science, The Lawnmower Man i Superman, i pritom takav Frankenštajn projekat na neki suludi način funkcioniše i mami vas da gledate. Dovoljno je reći samo da u poslednjih 20 minuta filma dolazi do verovatno najluđe bitke između ljudi i robota ikada snimljene (TEASER). Režiser se nije ustručavao ni u čemu, i za to mu treba skinuti kapu.
Ne mogu da opišem koliko je dobro gledati film u kojem je apsolutno SVE „otpanjeno na 11“, jer sve nekako liči na visokobudžetne verzije akcionih filmova iz osamdesetih i ranih devedesetih a pri tome uspeva da i dalje deluje originalno i iskreno. Film najbolje može da se opiše kao kombinacija klasika kao što su Robocop, Evil Dead 2, Weird Science, The Lawnmower Man i Superman, i pritom takav Frankenštajn projekat na neki suludi način funkcioniše i mami vas da gledate. Dovoljno je reći samo da u poslednjih 20 minuta filma dolazi do verovatno najluđe bitke između ljudi i robota ikada snimljene (TEASER). Režiser se nije ustručavao ni u čemu, i za to mu treba skinuti kapu.
Ozbiljniju
stranu priče predstavljaju konflikti između glavnih likova, ljubavni trougao,
zavist i pohlepa, egzistencijalna pitanja, odnos tehnologije i čoveka. Na
momente film dobija zreliji prizvuk i
lepo pristupi tome, ali ubrzo se sa teme skreće ili se dilema rešava na ne baš
najbolji način. Loše strane filma mahom bi mogle da se pripišu indijskoj
kulturi, iako bi režiser trebalo da zna bolje.
Promene iz veselog i šaljivog u jako ozbiljno su česta pojava u ovom filmu,
vesela herojska scena začinjena smrću nedužnog civila, one-lineri ispaljeni
usred masakra, casual
pojavljivanje pokušaja silovanja na koje se niko ne uzbuđuje posebno (u nekoliko
navrata)... Ponekad postane nepojmljvo da je samo pet minuta pre neke vrlo
ozbiljne scene pred nama bila blesava muzička numera,
ili da se scenu ranije robot ubeđivao sa kolonijom komaraca oko ujedanja
devojke. Likovi su uglavnom solidno definisani, ali,
kada se film završi, niko od njih ne deluje
posebno simpatično i ne mogu da ponesu titulu „junaka“ jer su svi pokazali vrlo
negativne ljudske osobine kroz ceo film (pretpostavljam,
još jedna tema koja je pomalo trapavo predočena). Moram još reći da su muzika i
zvuk i pored bolivudskog
tretmana jako dobro uklopljeni i priliče scenama u kojima se
pojavljuju. Za same dijaloge ne mogu
previše toga da tvrdim, jer engleski prevodi umeju povremeno da banalizuju
rečenice koje moram da pretpostavim da zvuče smislenije na tamilu, kao i dosta humora
koji se izgubi u prevodu.
Svejedno,
posle gledanja filma lomio sam se između želje da režiseru istog mogu da
pesnicom saspem zube niz grlo, ali sam istovremeno dobijao poriv da mu prinosim
žrtve i veličam ga poput kakvog višeudnog božanstva. Ovako
je, recimo, za
mene na kraju ostao samo
kao film koji je par nivoa iznad većine onoga što dolazi iz Bolivuda (čast izuzecima).
Za
kraj, i pored svih falinki i spoticanja koje film ima, po izlasku je bio vrlo
značajno delo indijske kinematografije, postavljajući visoke standarde u svom
žanru, i postao je jedan od najuspešnijih
indijskih filmova u istoriji. Jednostavno je obavezno štivo za svakoga ko voli over the top
akciju, SF komedije, robote, kung-fu,
elektronsku futurističku muziku mešanu sa istočnjačkim melodijama i jezike koji našem uhu zvuče čudno/smešno. Samo se pre obračuna sa ovim filmom naoružajte
dobrom voljom, grickalicama i obilnim količinama strpljenja.
Нема коментара:
Постави коментар