Stigla je nova kalendarska – nekima
i radna – godina, i red bi bio da se i mi, gikovska bratija ovoga bloga,
oglasimo tim povodom: dakle, želimo vam radosne praznike,
uspehasrećezdravljaljubavi i svega ostalog; imate odrešene ruke da dopunite ovu
kratku, ali suštinsku listu, ili zamenite ove životne kvalitete onima koji vam
nedostaju ili slabije funkcionišu. (Uzgred, odnedavno nas možete pratiti i
preko društvenih mreža. Evo linkova: Facebook stranica / Twitter profil)
Pa, da pređemo na stvar. Ričard Ajoadi (Richard Ayoade) je možda jedan od najvećih lordova našeg vremena. Kolumnista je Total Filma, istakao se ulogom Mosa u popularnoj seriji The IT Crowd, režirao je neke od spotova indi bendova kao što su Arctic Monkeys i Vampire Weekend, a bio je i gostujući reditelj u jednoj epizodi američke serije Community, meni veoma drage. Dakle, radi se o jednoj bitnoj figuri, koja je, pre dve (sada već tri) godine, ovim filmom debitovala u dugometražnim vodama, ekranizujući roman Džoa Dantorna.
Radnja se odvija u Svonsiju, velškom
gradu, najverovatnije negde sredinom osamdesetih godina. (Kažem
“najverovatnije” zato što se nigde u filmu to ne pominje, ali se može posredno
zaključiti ako se kao pretpostavka uzme činjenica da je Crocodile Dundee, koji
su roditelji našeg junaka gledali u bioskopu, izašao 1986. godine.)
Pažnja je skoncentrisana na Olivera
Tejta (ubedljivi Kreg Roberts), velškog petnaestogodišnjaka u nameri da se
kurtališe nevinosti sa školskom drugaricom Džordanom Bevan (Jasmin Pejdž).
Takođe, cilj mu je da nanovo raspiri vatru među svojim roditeljima kojima su
odnosi, nakon par decenija braka, dosta zahladneli: otac (Noa Tejlor), profesor
morske biologije na lokalnom fakultetu i gutač antidepresiva, svestan je da je
došlo do otuđenja od žene mu (igra je Hokinsova, vesela učiteljica iz filma Happy-Go-Lucky
Majka Lija). Isto tako, svestan je da postoji nešto između nje i komšije,
nju-ejdž gurua, inače njene ljubavi iz tinejdžerskih dana (Padi Konsidin, naša česta mušterija), ali ne čini ništa
povodom toga, pa Oliver smatra da je na njemu da dovede stvari u stanje
harmonije.
Nije potrebno posebno pažljivo
gledati film da bi se uočio uticaj mnogobrojnih filmskih stvaralaca,
Ajoadijevih prethodnika i savremenika, koje je on upio i uštrikao u svoj prvi
film. Mnoštvo pozadinskih detalja i insistiranje na raznovrsnosti kolorita, kao
i naratorski voiceover dosta džibre na Vesa Andersona (kažem to u
najboljem mogućem smislu), mogu se namirisati i odblesci Vudija Alena,
francuskog novog talasa, pa donekle i stripa Scott Pilgrim, dok
je Oliver Tejt gotovo pljunuti Harold Čejsen iz kultnog klasika Harold And Maude. Sve je to dosta lepo ukomponovano, majstorski je uređeno tako da
ništa ne štrči, i motivi i momenti vezani za uticaje koje sam naveo ne
izazivaju kod gledalaca osećaj prevarenosti, već deluju kao omaž; kao savršeni
mozaik sastavljen isključivo od izlomljenih školjkica koje su drugima ispale iz
džepa.
Verujem da je, dok su snimali spot
za Fluorescent Adolescent, pao prvi nacrt dogovora o budućoj saradnji
Ričarda Ajoadija i pevača Arctic Monkeys-a Aleksa Tarnera, pošto je on zadužen
za dobar deo saundtreka, koji je, iako ne potpuno u Mankiz-fazonu, fin i dosta
se dobro uklapa u opšti okoliš filma. Uglavnom su u pitanju baladice, ne mnogo
različite jedna od druge i ne previše zapamtljive, u kojima do izražaja dolazi
Tarnerov specifični lenji glas, ali su meni lično bile odveć simpatične.
Elem, da završavamo – koliko god se
trudio, ja ne mogu da nađem manu ovom filmu. Neko će možda biti uporniji i
iščupati je, ali ja, eto, ne shvatam zašto je Submarine prošao toliko
nezapaženo kod nas i u svetu. Englezi imaju izraz za takve, valjane a
potcenjene filmove, a sleeping gem, “uspavani dragulj” – i ovaj
film je to više no bilo koji od onih koje sam pogledao poslednjih meseci. Pun
je – i ispunjuje – vrlo je slojevit, vedar, zabavan i da se gledati i nekoliko
puta, što je osobina koju kod filma posebno cenim. Postoji dobrana šansa da će
se svideti i vama, pa ispritiskajte prave dugmiće ili trknite do obližnjeg
DVD kluba, spremite grickalice i prepustite se odličnosti kojom odiše ovaj
film.
Нема коментара:
Постави коментар