REŽIJA: Enzo G. Castellari
Molim
vas, zapitajte se na trenutak: zašto
gledam filmove? Pitanje je to sa naizgled jednostavnim odgovorom. Ali da li je zaista
tako? Ili on iziskuje malo bunarenja po sopstvenoj psihi? Neko u
sedmoj umetnosti vidi način za prikupljanje znanja o stvarima koje ga zanimaju;
drugi je, pak, koriste za istraživanje i opipavanje manje poznatih prostranstava
ljudske prirode; dok treći, na primer, filmu dopuštaju da im prekrati vreme i
zabavi ih. Ako pripadate trećoj skupini ljudi, bocnite dugme na plejeru,
ubacite disk sa ovim filmom, i predajte se svemu što vam on sprema. Ako je
mogao Tarantino – zašto ne biste i vi?
Naime, pomenuti filmadžija je ovaj
film uočio još dok je, mlad i zelen, gutao filmove i čupkao iz njih najbolje
delove da bi ih kasnije, kada je stasao da stane iza kamere, izmenio, doterao i
poređao onako kako on želi. Prvo što mu se svidelo u vezi sa ovim naslovom Enca
Kastelarija bilo je ime – zapravo,
ime koje je film koristio u Sjedinjenim Američkim Državama – toliko da je
otkupio prava na njega i iskoristio taj naziv, u donekle iskvarenom obliku, za
svoje remek-delo iz 2009. godine.
I, manje-više, to je sve što je
posudio. Dakle, njegov film nije rimejk macaroni combat pucačine kojoj ću danaske posvetiti malo pažnje, već više omaž
režiseru i samom njegovom delu. Priča je potpuno drugačija – umesto Kventinovog
malog voda ispunjenog jevrejskim vojnicima žednim okupatorske krvi, imamo, kao
u Aldričovom klasiku The Dirty Dozen,
skupinu ološarije, secikesa i dezertera, s tim što su ovde oni na putu za
izručenje vojnom sudu. Negde u Francuskoj, njihov konvoj biva presreten od
strane nemačke avijacije, a napad preživljavaju samo petorica zatvorenika.
Izbegavši izvođenje pred lice pravde, banda nastavlja put ka Švajcarskoj,
neutralnoj zemlji, odbijajući talas po talas nacističkih jedinica, a onda se
pred njih stavlja misija kojom mogu sebi obezbediti slobodu.
Na scenariju je radilo petoro ljudi.
Je li konačni rezultat pet puta bolji od prosečnog, na kom radi jedna osoba?
Ne. Stilski i formalno gledano, čak je i slabiji. Ali je tako prokleto zabavan, sa gomilom klišea, detalja pozajmljenih iz
poznatijih i uspešnijih filmova, kao i skroz originalnih (čak i veoma dobrih)
crta, te gledalac, u kiši metaka, sa bodycount-om
od nekoliko stotina ljudi i eksplozijama na svakom koraku, teško obraća pažnju
na eventualne nedostatke u tekstualnom području.
The
Inglorious Bastards nisu čista kopija kultnih ratnih gromada poput The Dirty Dozen ili Pekinpoovog Cross of Iron, iako očigledne sličnosti
postoje. Povremeno, malo znani epigon Enco Kastelari uspeva da natpeva svoje
uzore i svoje delo učini lepšim za dušu gledaoca i lakšim za varenje, i to su
trenuci zbog kojih ovaj film i postoji. Bitno je samo da mu se priđe sa prave
strane; ako ne očekujete lekciju iz istorije ili morala i demonstraciju
vrhunske glume, te svesno očekujete no brainer
dinamiku bez predaha i malo alte Schule
zabave, ova B-akcija je, deco draga, prava stvar za vas.
Нема коментара:
Постави коментар