Piše: Nenad J.
U vremenu kada je autor ovih redova bio
klinac krvavo-blatnjavih kolena, vizije
budućnosti su bile malo vedrije, uglavnom zato što smo zamišljali
flešgordonovske scenarije dok nam post-apokaliptične verzije nisu postale privlačne. No, kako smo kroz odrastanje došli u susret
sa Fallout serijalom, a potom i drugim, ne tako poznatim, biserima
kao što su A Boy and His Dog sa jedne strane, a
Romerova socijalna studija izvedena kroz trilogiju o živim mrtvacima, cela ideja post-apokalipse je postala zanimljivo igralište
i fascinacija izvesne nekolicine koja je umela da, uz pivo i meze,
provede sate i sate diskutujući o najboljim planovima i potezima koje bi,
kao preživeli, trebalo da povučemo kako bi u toj ulozi i ostali.
Naravno, jasno je da se
dosta ljudi poigravalo tim idejama, te smo, pored ozbiljnih
filmova/stripova/igara koje se u ovaj speicifičan podžanr uklapaju,
dobili i neka druga, zanimljiva viđenja. Ekspanzijom zombi
fascinacije među filmoklepcima pojavili su se odlični Shaun of the Dead i Zombieland koji su u naprasno prežvakani podžanr zombi
filmova uneli, svaki na svoj način, odličnu dozu humora i oživeli
ga u potpuno novom ruhu. No, ovde se nećemo baviti kadaveričnim
delima sedme umetnosti, već ćemo se okrenuti dvojcu apokaliptičnih
filmova (bez post prefiksa). Iz Sjedinjenih Država i Ujedinjenog Kraljevstva
ovog leta stigla su nam dva, temom naizgled slična, a izvedbom
prilično različita filma: This is the End iz zemlje pruga i zvezda
i The World's End iz kolevke fišendčipsa.
DISKLEJMER: Pre
nego što počnemo ozbiljnije uranjati u štivo, trebalo
bi naglasiti da ovaj tekst ne pokušava da suprotstavi ove dve
komedije jednu drugoj već naprosto da pokaže sličnosti i razlike,
dobre i loše strane oba filma.
Dakle,
šta je to što ova dva filma stavlja u isti koš? Iz naslova je već
prilično jasno da se oba hvataju u koštac sa sličnom,
apokaliptičnom temom i, kao što se dalo očekivati od ekipa koje su
na njima radile, to čine na lagan i zabavan način. I u jednom i u
drugom glavne uloge su posvećene glumcima koji su većini odavno
poznati, i koji pripadaju, možemo tako reći, različitim školama
filmske komedije. No, tu je sličnostima uglavnom kraj,
a
ključne razlike postaju vrlo očigledne već nakon prvih pogledanih
scena.
Ako
ste gledali Superbad ili Pinapple Express, humor koji će vas
dočekati u This is the End će vam već biti poznat. Nakon otvaranja
na losanđeleskom aerodromu, glavni likovi koje tumače Seth Rogen i
Jay Baruchel odlaze
u stan prvopomenutog kako bi započeli vikend ispunjen opojnim
isparenjima, nezdravim obrocima, filmovima i video igrama. No, ono
što je kvaka u celom filmu jeste da su dotični glumci, kao i
ostatak ekipe, potpuno malkovičovani.
Dakle, sve osobe koje ćete videti na ekranu/platnu igraju sebe.
Odnosno, karikirane verzije sebe, kao što je u ovakvim pričama
gotovo uvek slučaj.
Razvoj
priče počinje kada se poročni dvojac uputi na žurku koju
organizuje James Franco u svojoj novoj, megalomanskoj kući. Jay nije
oduševljen idejom jer je došao da provede vikend sa svojim starim
drugom, ali Seth pokušava da približi njega svojim novim
prijateljima kako bi pomirio starog i novog sebe kroz taj čin, i to
je ono što je glavni gonič razvoja (uslovno rečeno) cele fabule.
Kada na žurku stignu, već sa vrata ćete primetiti plejadu poznatih
likova među kojima su briljirali Michael Cera kao užasna,
kokainom-i-prostaklucima-nafilovana verzija sebe (obećavam da nakon
ovog filma više ništa loše neću reći o ovom čoveku), i EmmaWatson čijih nekoliko minuta slave dolazi u kasnijem delu filma. Bez
odavanja previše detalja zapleta, dovoljno je reći da situacija
počinje da se razvija nakon što nešto nalik na zemljotres potrese
grad a vrlo čudne stvari počnu da se dešavaju oko glavnih likova.
Tu, pored nekoliko zaista urnebesnih situacija, nastaju i problemi
jer radnja počinje da se razvlači i luta u pravcu koji se meni
lično nije previše dopao. Komičnih momenata ima sasvim dovoljno,
podloga je ono što škripi.
Sa
druge strane Atlantika, dešava se nešto slično, a opet prilično
različito. Gary King (Simon Pegg), gotičar i lečeni zavisnik,
čežnjiv
za dobrim starim vremenima rešava da okupi ekipu pajtaša iz srednje
škole (Frost, Freeman, Marsan, Considine) kako bi ponovo, dvadeset
godina nakon prvog pokušaja, napali Zlatnu
Milju,
specifičan pub crawl koji
će ih sprovesti kroz dvanaest pabova koje fiktivni Newton Haven
krije u nedrima. Na kraju Milje čeka ih World's End i u njemu
dvanaesta pinta piva, uzvišeni cilj koji kao mladići nisu uspeli
dostići. Najpre skeptični i ne prepuni entuzijazma, četvorica od
pet musketara uspevaju da se privole da krenu na ovaj epski kvest, u
ime starih dana.
Kroz
ovo putovanje, još jednom se pokazuje koliko su Pegg, Frost i ekipa
fantastični glumci, sposobni da bez problema iznesu potpuno
različite likove u svakom projektu kog se prihvate. I ovde imamo
komediju koja se bavi prijateljstvima koja stoje na tankom ledu, i
koja se stavljaju na probu kada se, u sred naizgled zabavne večeri,
stvari potpuno zakomplikuju – na vrlo paranormalan način. Opet,
nećemo dublje ulaziti u detalje kako ne bi pokvarili ugođaj svima
koji film još uvek nisu pogledali, ali i ovde je u pitanju scenario
koji je svakako već viđen, samo nikada obrađen na ovaj način.
Završno poglavlje Blood and Ice Cream
trilogije
(prethode mu već spominjani zombie-flick Shaun of the Dead i konspiraciono-okultni Hot Fuzz, oba odlična – na vrlo
uvrnut način), iako ostavlja čudan aftertejst nakon pomalo mlakog
kraja, sa distance je zapravo odlična vožnja sa, za ovaj dvojac
vrlo specifičnim humorom koji možda nije eksplozivno urnebesan ali
ipak suptilno uspeva da zabavi i nasmeje kroz ceo film. Plus, u
završnici se publici poklanja možda najbolja i najdirljivije
iskrena apologija u ime čovečanstva koju je srebrno platno ikada
podarilo publici.
Vizuelno,
filmovi savršeno odgovaraju svojim temama. This is the End je
prikladno zagušljiv i apokaliptičan onda kada je to potrebno, a
pojedini animirani elementi će vam svakako zapasti za oko tokom
završnih delova filma – opet, sve u skladu sa tongue-in-cheek
humorom
karakterističnom za ekipu koja je na filmu radila. The World's End,
opet, odiše pravim britanskom pub crawl atmosferom i zadahom
engleskih birtija, a uspeva i da zabavi prilično suludim efektima
nakon što se plot twist otkrije,
kao i da zadivi senzacionalnom koreografijom kafanskih tuča, do sada
najboljom u celoj trilogiji. Istina, na momente se vidi jasno
ubrzavanje scena koje su sporije snimljene, ali ni to nije dalo
previše pokvariti utisak.
Muzika
je još jedna stvar koju World's End velikodušno prosipa po
gledaocima, nostalgično oživljavajući uspomene na vreme kada su
Suede, Pulp, The Stone Roses i The Sisters of Mercy i još mnogo
odličnih imena prašili sa radija. Saundtrek u This is the End je
malo slabiji i nepoznatiji, čak do te mere da je bez podsećanja uz
pomoć interneta bilo teško setiti se koje su se pesme tokom
apokaliptične žurke uopšte mogle čuti. No, ipak i tu se mogu čuti imena kao što su Deftones i Cypress Hill, a jedan svima dobro poznat bend čak ima i Bollywood-stajl cameo na samom kraju filma.
Još
jedna stvar koja je upala za oko kod World's Enda je to što je film
apsolutni raj za trivia huntere.
Pored skrivenih referenci na sve i svja, kao i u Shaun of the Dead,
moguće je videti da film objašnjava i spojluje samog sebe ukoliko
pažljivo pogledate i pritom znate šta tražite.
Na
kraju, opet bez suprotstavljanja filmova jednog drugom, može se reći da oba nude
zabavu na potpuno drugačije načine. Oba takođe nude pojedine
razočaravajuće trenutke, ali u autorovom slučaju, ne dovoljno da
bi ijedan nazvao slabim. Ljubitelji
stonerskog žanra trebalo bi da uživaju u apokaliptičnoj žurci na
Francovoj gajbi uz Rogena i ekipu, dok će fanovi krvi
i sladoleda
biti fino počašćeni, pa, zamenama za isti u obliku piva i tečnosti
prosute iz otkinutih udova u društvu Pegga, Frosta i njihove
škvadre. Do neke nove apokalipse, zavalite se udobno i zabavite se
uz oba.
Нема коментара:
Постави коментар