PIŠE:
Sycophant
REŽIJA:
Zack Snyder
ULOGE:
Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russel Crowe, Kevin Costner, Laurence Fishburne
Supermen, posebno u kontekstu filma,
će većinu ljudi večno asocirati na benigno lice tragično preminulog Kristofera Riva.
Njegovi filmovi, iako corny, poseduju nevini
idealizam koji je potreban za istinski superherojski film. Supermen Se Vratio,
polovični[1]
reboot Brajan Singera je,
pak, bio suviše nedorečen i nesiguran. I užasno dosadan. Ali je, i pored toga,
nesumnjivo bio o Supermenu. I baš to je (suštinski) problem Snajderovog
ostvarenja – što nije film o superheroju, ne zaista.
Svaka
klasična priča poseduje srž - tematsku poentu - koja ne sme da se izgubi u
adaptaciji, ili čitava adaptacija postaje besmislena[2].
Supermen je počeo kao tipična dečačka power
fantazija, ali je ubrzo evoluirao u nešto više, priču o nadi u dobrotu
uprkos svemu, i tako postao šablon za sve ostale superheroje.
Snajder
- režiser inače sklon ekcesima – nije uspeo da uhvati i prenese esenciju
te fabule i karakterizacije (koje praktično i nema), te je čitavo delo
nekoherentno, isprazno, prepuno rupa u strukturi i logici. I najvažnije – completely missing the point. Verujem da
to nije samo do Snajdera, čitava premisa (nihilistička, pseudo-realistična
atmosfera) vrišti na maslo producenta Kristofer Nolana i
scenariste Dejvid S. Gojera, poznatim
po kolaboraciji na njihovoj Mračni Vitez trilogiji. Njihov
Supermen pati od istog nedostatka kao i njihov Betmen – u pokušaju da ga
predstave što realističnije, kao nekoga ko bi zaista mogao da postoji u
stvarnom životu, izgubili su upravo ono što ih čini zabavnim – činjenica da ne
mogu da postoje.
Superheroji
su impozantne, mitske figure, moderne interpretacije starih legendi. Supermen
je Herkul, sa današnjim
senzibilitetom morala i empatije. Zbog toga je zanimljiv lik – što i pored sve
te moći, voli i veruje u čovečanstvo, što je potpuno human, iako je
vanzemaljac.
Jedna
scena savršeno opisuje moralnu svest (i nedostatak iste) novog Kal-Ela:
incident sa pijanim kamiondžijom u baru u kom radi. Uspeva da se iskontroliše i
ne uzvraća, već izlazi napolje i uništava njegov kamion. Izuzmemo li to da
kamion najverovatnije ne pripada njemu, već kompaniji za koju radi – kakvu je
lekciju on (a samim tim - mi) trebao naučiti iz toga? Ako pretim kelnerima, moj
kamion može biti smrskan? Jok, to je bila samo sitničava, neproporcionalna
odmazda, kojom je potencijalno uništio karijeru i život čoveku zato što mu je -
njemu, biću kom ne može ništa – pretio.
Film
tako tretira čovečanstvo – kao topovsko meso, mala, nebitna stvorenja koja lako
(i masovno) umiru, dok ih Supermen i njegovi protivnici nonšalantno masakriraju.
Razumem
rezon iza takvog razmišljanja, to bi se nesumnjivo zaista i desilo da postoje
osobe sa takvim sposobnostima, ali čemu takav pravac, superherojski filmovi bi
trebalo da zabave i inspirišu, da, dok ih gledate na trenutak zaboravite na stvarnost
i osećate se kao derle dok mašta kako bi bilo strava da piči supersoničnim
brzinama i benč-presuje planinski venac, ne da se posle njih osećamo
iscrpljeno, zgranuto i klonutog duha.
Ostali
elementi su takođe poražavajući - Kavil je solidan kao Kal-El, ali je njegov
karakter bezličan, sa nula motivacije. Lois Lejn, aka Little Miss Exposition, je još gora – njen lik ne poseduje nikakav
razlog za postojanje, sem da joj (nama) ostali objašnjavaju šta se događa. Najgori
prestupnik je Fišburn, čiji lik, iako smo ga pre toga videli samo na par minuta
u 1 ½ sceni, film pomno prati za vreme apokaliptične borbe na kraju, dok ljudi
ginu na sve strane, kao da treba da nam je stalo za njega, iz nekog razloga.
Specijalni
efekti su kvalitetni, ali ih je bilo previše - ekran je bio prezasićen
dešavanjima, tako da oko nije znalo gde treba da gleda. Nije bilo prijatno za
posmatranje, već naporno.
Ovo
je film u kom je Supermen, u sukobu sa eugeničkim fašistima iz svemira, izazvao
smrt par miliona ljudi (od toga sigurno nekoliko hiljada sopstvenim pesnicama)
i razneo dva grada. Film gde nije superheroj, već neodgovorni vanzemaljac. Izlizani,
šareni SF koji pokušava da maskira svoj nekompetentni scenario iza
prepoznatljivog S logoa. Dajte mi
film u kom Supermen prevazilazi sve neverovatne prepreke pred njim i spašava
dan zahvaljujući svojoj snalažljivosti, ne samo moćima - to je what Superman is really about. Ovo
svakako nije.
Ako želite da gledate akcioni ep u kom su superheroji ljudska bića (čak i kada to nisu), sa ličnostima - vrlinama i manama - gledajte Osvetnike. A, ako biste istinski mračni, ali dobro izrežirani i osmišljeni film, koji inteligentno ispituje prirodu superherojstva, preporučujem Šajamalalala... Šiamalama... Šaj...amalanov Nesalomljiv.
Ako želite da gledate akcioni ep u kom su superheroji ljudska bića (čak i kada to nisu), sa ličnostima - vrlinama i manama - gledajte Osvetnike. A, ako biste istinski mračni, ali dobro izrežirani i osmišljeni film, koji inteligentno ispituje prirodu superherojstva, preporučujem Šajamalalala... Šiamalama... Šaj...amalanov Nesalomljiv.
Нема коментара:
Постави коментар