REŽIJA: Robert Altman
Filip Marlou
nije najbolji kljun kog ćete u životu sresti. Nije čak ni posebno spretan sa
pucom – taman koliko zanat od njega to traži. Ali postoji oko njega nekakva
aura – ili je to samo varka, dim cigarete koji on izdiše između rečenica? – koja
ga čini posebnim, jedinstvenim.
Od svih
petparačkih junaka, Marlou je jedan od najpoznatijih i najprodubljenijih, s
obzirom na to da da je njegova literarna detektivska karijera, koja se proteže
na dvadesetak godina, opisana u osam romana Rejmonda Čendlera, kao i da ga je
na velikom platnu i srebrnom ekranu
igralo nekoliko pravih-pravcatih legendi, poput Bogarta, Mičama i dva džejmsa:
Kana i Garnera. Ovde, u Altmanovoj ekranizaciji istoimenog Čendlerovog dela, život
mu udahnjuje Eliot Guld, koji pomalo, verovatno zbog obrva i očiju, podseća na
čuvenog Hamfrija, iako se dve verzije lika umnogome razlikuju.
Jedini pravi
prijatelj kog Guldov Marlou ima, jeste njegov narandžasti mačak izbirljivog
nepceta. (Stižemo tako do prve velike razlike koju scenario, čija je autorka čuvena Li Braket, ima u odnosu na svoj književni izvor – Čendlerov Marlou nema, bukvalno, ni kučeta, ni mačeta.) Nakon
što se, kasno jedne noći, ovaj detektiv vrati iz bezuspešne potrage za mačkovom
omiljenom markom hrane, pohodi ga Teri Lenoks, stari poznanik, vidno ogrebanog
lica (uobičajena svađica sa ženom, kaže), i traži mu da ga odvede do Tihuane,
graničnog prelaza ka Meksiku, što ovaj i čini.
Sledećeg
dana, u njegov stan dolaze dva policajca i vode ga u stanicu pod optužbom da je
saučesnik u begu jednog kriminalca, jer njegovog ortaka Lenoksa, kog je tako
fino otpremio preko grane, sada terete za ubistvo supruge. Marlou ne sarađuje,
što iz inata, što iz stvarne neupoznatosti sa detaljima Lenoksovog odnosa sa
ženom, te ga pakuju u pritvor. Pa, ipak, onde ne ostaje dugo, jer iz Meksika
stiže glas o Terijevom samoubistvu, i policija odlučuje da povuče tužbe.
Baš kada
Marlou pomisli da mu je reputacija, zbog medijske pažnje u vezi sa ovim
ubistvom, zanavek uništena, sa njim u kontakt stupa ženska osoba koja želi da
sazna gde joj je muž, ali ga počinje spopadati i ekscentrični jevrejski
mafijaš, koji tvrdi da mu Lenoks duguje ogromnu sumu novca, i ubeđen je da je
te pare predao Marlouu pre no što je zaždio preko, ili da on zna barem gde se
nalaze.
A da zlo
bude veće – i macan mu je nestao.
Reditelj
Altman je u napravio opaku smesu u ovom svom ostvarenju. Pretumbao je noir žanr i stao se igrati njegovim
konvencijama i granicama, dosta ga prilagodivši sebi i svojim sklonostima.
(Poznavaoci njegovog dela primetiće kakofonične dijaloge i vazdapokretnu
kameru, koji su, na neki način, režiserov zaštitni znak.) Nije čak ni pročitao čitav
roman pre no što se latio režiserske palice; koristio se mahom Čendlerovim
beleškama, iz kojih je izvlačio posredne zaključke o piščevoj ličnosti.
Scenaristica
Li Braket (obratiti pažnju na njenu karijeru!)
imala je, pre ovog filma, jak noir kredibilitet,
s obzirom na to da je učestvovala u pisanju scenarija za čuveni The Big Sleep, adaptaciju još jednog
klasičnog romana istog pisca, ali je, zbog umetničkih sloboda koje je utkala u
svoj scenario, na sebe navukla gnev gomile okorelih čendlerovaca. Kao prvo,
radnja je prebačena u sedamdesete godine prošlog veka i sve je u duhu tog
perioda, sem nekih detalja (Marlouovo odelo i automobil) koji kao da su namerno
ostavljeni da bi podsećali na izvornu verziju. Zatim, stavljen je akcenat na
dijaloge i izrečeno, umesto da se
forsiraju misli glavnog junaka
izražene voice-over naracijom, a dodato
je i nekoliko uznemirujućih scena nasilja. (Interesantno je da je upravo jedna
od tih scena bila presudna da Altman pristane da stane iza kamere, i čak je
insistirao da se u ugovor unese stavka da se ona ni po koju cenu ne može
izbaciti iz scenarija.)
Ipak, Braket je romanu i njegovom liku dala i
novu dimenziju, do tada neviđenu na filmu. Da se ne lažemo – spram ostalih, ovaj
Marlou je pravi papan. Zbunjen, pogubljen, preterano opušten, kasni sa
zaključcima; nije čak ni, kao neke njegove ranije inkarnacije, fatalni švaca i
šarmer koji izaziva klec u kolenu ženskinja u nevolji, već se upinje da
udovolji svom mačoru, a čak ni njemu ne predstavlja autoritet.
Zbog toga,
ali i zbog drugih stvari, mnogi filmski kritičari ovaj film doživljavaju kao
parodiju noir žanra. Po meni, to nije
u potpunosti istina, iako, priznajem, osnov za javljanje takve ideje postoji. Ključ, naime, leži u nečemu što
je sam Altman za vreme snimanja nazivao Rip
van Marlou, a to je direktna asocijacija na pripovetku Rip van Vinkl Vašingtona Irvinga, u kojoj se čovek budi posle 20
godina sna, i shvata da se svet iz korena promenio. Tako i naš privatni
istražitelj, istrgnut iz prirodnog staništa pedesetih godina (kada je nastao
roman), luta po Los Anđelesu sedamdesetih i spoznaje novonastali svet.
The Long Goodbye poseduje posve poseban
audio-video sklop. Fotografija Vilmoša Žigmonda je vrlo dobra, specifična po
tome što je film izbleđivan nekoliko puta da bi vizuelno podsećao na razglednice
iz četrdesetih godina. Na muzici su, pak, radili legendarni Džon Vilijams i
Džoni Merser, čija se tema, u različitim aranžmanima, proteže kroz čitav film.
Može se čuti svuda – na radiju u kolima i razglasu u supermarketu, sam Marlou
je zvižduće ili pevuši ponekad, a čak i zvonce jedne kuće ima tu melodiju. Zvuči
monotono, znam, ali to variranje teme ume povremeno da prouzrokuje jezivu
atmosferu.
Guld je
odličan kao detektiv-luzer čije je cipele ponajviše razgazio Hamfri Bogart. Ipak,
po meni, najjači utisak ostavio je Sterling Hejden u ulozi hemingvejevskog
pisca, rmpalije sklonog kapljici. Navodno, čovek je veći deo snimanja proveo
pijan kao roditeljica i napuhan poput zmaja, ali je sam pisao svoje dijaloge, a
neke čak i improvizovao, pa sve izgleda prilično neusiljeno. A znate li ko se
još pojavljuje? Niko drugi do bivši guverner Kalifornije (ne Ronald Regan!), u svojoj drugoj filmskoj ulozi u karijeri! Doduše,
uloga nije preterano zahtevna: dođe, skine majicu, pokaže brda i dolove na
torzou i nestane, pa ga nikad više ne vidimo. Dejvid Karadin, Tarantinov Bil,
takođe ima malu ulogu, ali je ona neupadljiva jer mu lice nije preterano dobro
vidljivo.
Kad se sve
sabere i oduzme, dolazimo do zaključka The
Long Goodbye nije detektivski film sa pulp
korenima, koliko detektivski film sa puno altmanovštine. Ne krase ga, kao neke
crnobele naslove, napetost i griža noktiju; štaviše, ponekad toliko spusti
loptu da zagazi u dosadno.
Ali, i pored
toga, autor ovih redova nalazi da je veoma dobar. Od uvrnutog mafijaša, preko
radnika na parkingu i od brda odvaljenog književnika, pa do neuobičajenog
kljuna, svi likovi su živopisni i odskaču od pravila, dok scenario obiluje
sočnim dijalozima – na čemu možemo zahvaliti gospođi Braket. Robert Altman je,
kao i ranije, sa California Split ili
McCabe & Mrs. Miller, uzeo
žanrovski proizvod i dodao mu malo sebe, malo Holivuda, i izrodio nešto sasvim
novo.
Možda bi
mantra samog Marloua mogla da sumira moj utisak o filmu:
It's okay with me.
Vaistinu
okej.
Нема коментара:
Постави коментар