REŽIJA: Brian Desmond Hurst
Ispravite me
ako grešim, ali mišljenja sam da je Dikensova novela A Christmas Carol, koja se u štampi prvi put pojavila 1843. godine, vremenom postala najčešće korišćeni nebiblijski
obrazac za spravljanje prazničnih filmova. Ova besmrtna viktorijanska priča o
preobražaju starog gramzivca stekla je armiju poklonika kroz sijaset svojih
ekranizacija, u kojima su, između ostalih, u ulozi Ebenezera Skrudža svoje
mogućnosti oprobali i asovi poput Majkla Kejna, Džordža K. Skota, Alberta Finija i Patrika Stjuarta, a nemali je broj i animiranih verzija.
Pa, ipak,
mnogi poštovaoci ovog dela složiće se sa tvrdnjom da je najdalje u dočaravanju
originalne atmosfere i iscrtavanju lika otišao Scrooge, britanski film iz 1951. godine sa Alisterom Simom u
glavnoj ulozi.
Ebenezer je, uzgred, ime hebrejskog porekla i označava kamen pomoći. Naš junak, pak, već na
početku opovrgava onu staru nomen est
omen, jer u čitavom gradu od njega nećete naći veću tvrdicu i mizantropa.
Ljudi ga izbegavaju, ali je to skroz u redu s njihove strane, jer ni on njih ne
miriše baš mnogo i ne trudi se da to prikrije.
Kada se
Skrudž, jedne Badnje večeri, nakon što odbije sestrićev poziv na ručak, a
pisaru jedva odobri slobodan sutrašnji dan, povuče u svoje odaje, njegov bivši
poslovni partner, Džejkob Marli, odlučuje da mu naleti u vizitu. Možda se toj
poseti ovaj ne bi baš obradovao, ali
bi mu svakako bila manje čudna i jeziva – da Marli nije mrtav već ravno sedam godina. Samo psihički prisutan, pomenuti
gospodin teatralno vrišti i čangrće okovima koje je zaslužio sladeći se, za
života, zemaljskim gresima, i skreće mu pažnju na ludost njegovih postupaka,
najavivši, pri tom, dolazak tri duha koji će Ebenezeru dati uvid u činjenično
stanje.
Nakon što
Marlijeva duša nestane u tmini, pohodi ga Duh prošlih Božića, simpatični
gerontije koji ga suočava sa presudnim trenucima, onim koji su oblikovali
njegovu sudbinu i pogled na svet. Ovaj deo je veoma lepo sklopljen, iako je
urađeno nekoliko dodataka i prepravki u odnosu na izvorni materijal, jer sasvim
jasno vidimo kako se Skrudž nije rodio kao škrtac i karijerista koji hejtuje
praznike, već je to postao sticajem neugodnih okolnosti.
Druga
utvara, Duh sadašnjosti (koji malo izgleda kao kakav laponski Dionis), tu je da
mu prikaže kako praznik ove godine provode njegovi poznanici i malobrojna
rodbina, dok poslednji daje sliku jednog potencijalnog – ali ne i jedinog
pravog – ishoda puta kojim je naš starček odabrao da hodi. Je li Skrudžovo srce
toliko iskvareno cicijaštvom i pohlepom, da ga ni ovi noćni posetioci ne mogu
iščistiti?
Siguran sam
da znate odgovor na ovo pitanje, pošto je svako od nas bar jednom u životu
došao u dodir sa ovom poznatom pričicom. Za razliku od drugih verzija i
varijacija na temu, ovo ostvarenje staro 62 godine obiluje pomrčinom i spooky scenama: prividi iz starčevog
bunila, iako ocrtani davno prevaziđenim specijalnim efektima, mogu i savremenom
gledaocu izazvati jezokožicu i trepet nerava. Zahvaljujući predivnoj
fotografiji koja podseća na noir uratke,
on održava tu uvrnutu, mračnu i zloslutnu atmosferu čitave tri četvrtine filma.
Pored
fotografije, jedan od najvećih aduta filma je Alister Sim, koji je, po mom
mišljenju, jedna od najboljih – ako ne i najbolja
filmska inkarnacija stipse Skrudža. Pored toga što izgledom podseća na piščevu
viziju tog književnog junaka, on odlično glumi, jasno nijansira prelaze u
raspoloženju, i čak je veoma uverljiv u poslednjem frtalju filma, kada se ton u
potpunosti menja. Ipak, njegova fantastična predstava nije bila dovoljna da mu
donese čak ni nominacije za najvažnije filmske nagrade, što je, rekao bih,
velika nepravda.
Znate li ko
je Noel Langli? Možda vam njegovo ime nije poznato, ali taj čovek je, kada je
ovaj film izašao, iza sebe već imao nekoliko uspešnih scenarija, među kojima
moramo istaći čuvenog Čarobnjaka iz Oza
i istorijski spektakl Ajvanho. Scrooge, čiji je scenario Langlijevih
ruku delo, atmosferski pleše stiskavac sa originalnom dikensijadom, iako po
sadržini, kao što rekoh, s vremena na vreme odstupi od formule.
Činjenica da
su scene snimljene van studijskih setova, na otvorenom prostoru, ako ih uopšte
ima svedene na neki minimum, što je bio slučaj i sa drugim naslovima snimljenim
u tom periodu, ne utiče mnogo na kvalitet ovog ostvarenja. Štaviše, daje mu
dozu bajkovitosti: neke upadljivo naslikane
pozadine izgledaju kao divotne ilustracije kakve knjige sa božićnom tematikom,
a „sneg“, za čiji je intenzitet, verujem, bilo zaduženo nekoliko mašina,
gledaocu-obožavatelju ove atmosferske pojave može napraviti zazubice u ovim
suvkastim decembarskim danima.
Nalazim da
je veoma prikladno da najkvalitetnija adaptacija novele A Christmas Carol potiče upravo iz matične zemlje njenog tvorca. Krasi
je izvrsna ekipa britanskih epizodista sa Alisterom Simom kao kolovođom, zvučno
i vizuelno polje su prave poslastice za čula, a scenario je vešto skrojen, sa
množinom milozvučnih dijaloga. Dakle, ako volite Čarlsa Dikensa i ovo njegovo
delo, sve i da tražite godinama – bolje od Skrudža
teško da ćete naći. Ako ga, pak, još ne volite – postaće vam drag čim uronite u
njegov magični svet.
Нема коментара:
Постави коментар