REŽIJA: Henry Koster
ULOGE: Cary Grant, David Niven, Loretta Young, Monty Woolley, James Gleason
Nije potrebno da reklamne blokove
okupiraju spotovi koji promovišu jedno jetrojedno bezalkoholno piće, da bismo
shvatili da ulazimo u sezonu praznika. Oni se sjure u naše živote, posipajući
nas pahuljama, mehurićima šampanjca i kičastim all-star pesmičcima iz Slobinih godina, a mi im se prepustimo, kao
u transu, prošaputavši evo, već je Božić
uz neizostavnu himnu ružičanstvene gospođe Kemiš.
Elem, pošto su pomenuti već
neizbežni, a televizijske stanice verovatno planiraju neumorno repriziranje
novogodišnjih dogodovština porodica Popadić i Golubović, tu smo da vam budemo
svetionik pri sastavljanju valjanog
blagdanskog filmskog programa. Prva na lageru nam je The Bishop's Wife, dobrodušna komedija Henrija Kostera, o čijem smo
filmu Harvey i ovde pisali prošle
godine.
Henri Broam, koga igra slavni i
mnogopoštovani Dejvid Niven, sredovečni je biskup na monomanskoj misiji – u poslednje
vreme, on se u potpunosti posvetio sakupljanju sredstava za podizanje nove
katedrale, jer je crkvica u kojoj je do sada držao službe postala premala za
njegove potrebe. Sponzore pronalazi veoma teško, a čak i oni koji su obećali
bilo kakvu značajniju sumu imaju nekakve sulude i sebične prohteve koji se kose
sa njegovom namerom, te je prinuđen da, zarad višeg cilja, razmisli o
ulizivanju i gaženju svojih principa.
Za to vreme, Džulija, njegova
naslovna žena koju glumi Loreta Jang,
oseća se vrlo zapostavljeno. Ona shvata muževljevu opsesiju izgradnjom hrama, ali ne može da skrije nezadovoljstvo zbog toga što pri tom
trpi njihov bračni i porodični život, pa je jedino što sada u životu želi – da Henriju
neko odlomi parčence posla i dopusti mu da sa, makar za praznike, svojim
najbližima provede malo vremena.
Kao odgovor na njene molitve, dolazi
prafrajer Keri Grant u obličju pravog-pravcatog anđela (wings not included) sa svetovnim imenom Dadli. Biskup isprva misli
da je Dadli produkt njegove uobrazilje, tek maglovita nuspojava teškog rada na
traženju ktitora, ali se vremenom, kada se ovaj neprimetno ušunja u srca žene
mu i potomčice, počinje, koliko-toliko, privikavati na njegovo postojanje. Anđeo
je samo vodič, katalizator ispunjenja želje, i kada bude otišao, nestaće i
svako sećanje na njega, osim ideje čijem je ostvarenju doprineo. Ipak, ovaj
neobični božanski izaslanik nije tu samo da bi iskamčio lovu od bogatih
bakutanera – svrha njegove posete je mnogo uzvišenija, i moraće čak i da ide
protiv sebe da bi je ispunio.
Da su se Robert Nejtan, autor romana
koji je predstavljao literarni predložak za film, a kasnije i scenaristi – među
kojima se, iako nenaveden u spisku ekipe zbog svog malog udela, nalazio i Bili Vajlder – poveli onom ustaljenom, ali neproverenom tvrdnjom da su anđeli bespolna
(ne)bića, od radnje ovog filma ne bi ostalo ništa osim repova. Umesto toga, odlučili
su da ga podvrgnu testosteronskoj terapiji, pa je sledeći logičan potez bio
unajmljivanje holivudskog lepotanera Granta, koji je Dadlija opskrbio dodatnom
dozom šmekerice.
Teško je opisati njegovu izvedbu:
deluje kao da se ne trudi mnogo, nema tu glumačkih bravura i grimasa za čitanke.
Čitav film, on praktično izgleda,
šetajući se kulerski kroz scene. Ali, kada zagrebemo površinu, ugledaćemo divnu
glumu, prikaz dostojan lika koji tumači, i shvatiti da za dočaravanje stvorenja
sa rajskim pedigreom i ne treba koristiti method
acting, koliko prirodno ponašanje i dobar komičarski tajming, kojih Keriju
nikad nije falilo. I Niven i Loreta Jang
su svoje role lepo izneli, s tim što su pri tom dočaravali znatno više emocija;
Niven posebno kada mu se učini da se neznanac počeo preterano raskomoćivati u
njegovom domaćinstvu. Još treba spomenuti i Montija Vulija koji je, po meni,
vrlo upečatljiv kao učenjak-agnostik.
Može se reći da Biskupova žena, pre svega zbog svoje praznične atmosfere i poruke
koja odiše ljudskošću, ima pojedinih sličnosti sa Kaprinim savršenim feel-good klasikom It's a Wonderful Life. No, pored tih motiva, zajednički su im i
deca-glumci Kerolin Grajms (ovde igra biskupovu ćerku Debi, u drugom filmu
Zuzu, najmlađeg člana porodice Bejli), kao i Bobi Anderson, koji je kod Kapre
imao istaknutiju ulogu mladog Džordža Bejlija, dok se ovde morao zadovoljiti sa
tek nekoliko rečenica koje izgovara kao vođa grupe grudvača.
Henri Koster je na mestu reditelja
nasledio Vilijama A. Sajtera, čija je raspodela uloga bila pomalo, hm, čudna; naime, dotični gospodin je Grantu
dodelio ulogu sveštenika, a Nivena odredio za anđela, ali su se po dolasku
Kostera stvari promenile, jer je on prepoznao sposobnosti i kvalitete i jednog
i drugog. Grant je, nakon toga, neko vreme patio za ulogom biskupa, ali je
vremenom prihvatio novo ruho, koje kritičari i danas ubrajaju u njegove
kvalitetnije performanse.
The Bishop’s Wife je jedan od zaboravljenih naslova čija se radnja
odvija u neposrednoj blizini Božića. Može delovati kao da ga je vreme
pregazilo, ali je to varka – on je podjednako bajkovit i danas. Istina,
specijalni efekti izgledaju smešno prema današnjim CGI standardima, ali mu ta
nesavršenost daje neki šmek ljudskosti, pa su, meni barem, još simpatičniji. Šarmantni
Keri Grant, vrlo dobri Dejvid Niven i Loreta Jang, potpomognuti solidnim
sporednjacima i zahvalnim scenarijem, ovoj komediji sa primesama fantastike udahnjuju
život i čine je dugovečnom.
Iako vera i religija, kao i u većini
filmova o ovom hrišćanskom prazniku, igraju značajnu ulogu, one ipak nisu
presudne i nije potrebno pripadati određenoj konfesiji, niti čak biti vernik,
da bi se u ovom ostvarenju uživalo. Dovoljni su otvorenost duha, ljubav prema
starom Holivudu i želja da se ovo doba godine uparadi kako valja i trebuje, i
oboji se filmskim nedostatkom boja.
Одличан филм који не сме да буде заборављен! А и одличан пост, наравно. :)
ОдговориИзбришиHvala mnogo! :) Slažem se, film je baš fin, posebno za ovo doba godine. :)
Избриши