четвртак, 29. новембар 2012.

ELLING (2001)

PIŠE: Sycophant



REŽIJA: Petter Næss

ULOGE: Per Christian Ellefsen, Sven Nordin, Marit Pia Jacobsen, Jørgen Langhelle, Per Christensen.


Jedan drug (da ga ne imenujemo sada, osetljiv je na potezanje njegovog imena po internetu, a i otkad je diplomirao insistira da ga svi oslovljavamo sa „Profesore“, pa me smara pisanje njegovog punog imena + titule) me je pre par nedelja pitao da li bi možda, kojim slučajem, želeo da idem da gledam neki norveški film sa njim na Danima Norveškog FilmaTM.

            „Pa,“ - rekoh - „nem’ pojma, koliko za upad?“

            „Dž.“

            „Uh, to mi omiljena cena.“

            I, pošto smo se dogovorili kako ćemo se obući (da se ne ponovi fešn fijasko sa koncerta Zvonka Bogdana 2009-e, kada se on pojavio u „Sloboda Šešelju!“ (sa sve 5-o-krakom, 4S (ili je to C, pošto ovo pišem na latinici?), dvoglavim orlom sa Teslinim transformatorima i Sv. Savom koji diže 2x po 3 prsta u pozadini), a ja u „Sloboda Šešelju“ (gde se Šašavi Šeša vatači sa Slobodom Mićalović) majici), odigrali kamen-index-makaze da vidimo ko će povući alarm za požar ako film bude bio dosadan i poneli pljosku domaće krdžovače, bili smo spremni za svaku moguću eventualnost.

            Sem da film ispadne dobar. I više od toga.

недеља, 25. новембар 2012.

IN AMERICA (2002)


PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA: Jim Sheridan



            Kada se oplete priča o Sjedinjenim Američkim Državama – znate to već: jesu li one ili nisu izvor svih svetskih zala, nosilac najžešćeg i najćudljivijeg pendreka u istoriji čovečanstva i glavni, ne: jedini krivac za svaku nevolju koja pogodi čoveka, od neizlečive bolesti do izduvavanja gume na biciklu – ja sam uvek na onoj strani koja kaže „okej, možda ste u pravu, ali: to su iste one Države koje su iznedrile Dilana, Vejtsa, Keša, Bukovskog, Sajmona i Garfankla, Morisona, Vudija Alena i ostale divove. Ja ne umem da budem ljut na Vudija, ne mogu da utišam radio svaki put kada ide Mrs. Robinson ili da kažem da Džek Nikolson nije kralj nad kraljevima. Žalim slučaj, nisam tako programiran. Meni je, eto, satanski Sinatra isprao mozak, pa mislim da Njujork zaista jeste grad mogućnosti i nada, makar i neispunjenih.

петак, 23. новембар 2012.

HARVEY (1950)



PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA: Henry Koster



            Pooka: protejsko stvorenje iz irskog folklora, najčešće dobre ćudi, ali sa povremenim izletima u nestašluk, koje se ukazuje „tu i tamo, s vremena na vreme, ovome ili onome“ (iako veza sa engleskom rečju puck – ljubitelji Šekspira su se sad malo naježili i zaiskrili očima, jasno, Robin Gudfelou prvo pada na pamet – nije potvrđena, očigledne su izvesne sličnosti između ova dva imaginarna bića). Elvud P. Daud (tumači ga Stjuart), protagonista ovog filma, kao i pozorišnog komada na kome je zasnovan, ima prijatelja, Harvija iz naslova, koji je upravo to – puka, u obliku zeca visokog gotovo dva metra, koga samo on vidi.

среда, 21. новембар 2012.

HOT FUZZ (2007)

REŽIJA: Edgar Wright



Drevni disk sa ovim filmom je pre par večeri, četiri godine nakon svog nastanka, nekim nebeskim šafl modom završio u mome čitaču. Pomenuo sam, u jednom od svojih ranijih tekstova, da imam bolesnu osobinu da odlažem filmove, da ih skladištim i katalogiziram u podsvesti po žanru, atmosferi i kvalitetu (naravno, na osnovu ono malo ili mnogo stvari koje već imam o njemu), a onda, kada oblik filma bez guranja upadne u kalup mog raspoloženja, da sa njega obrišem prašinu, pogledam ga i o njemu napišem krajnje nekompetentnu recenziju. Pa, ovog puta nije bilo tako (recenzija je i dalje nekompetentna, doduše) – Hot Fuzz mi se, kao i mnoge druge lepe stvari u životu, naprosto desio, bez predumišljaja i predigre, a ja, nakon 120 minuta akcije, apsurda i totalnog ludila, nisam znao zašto su mi bile potrebne godine da bacim ovo na užu listu za gledanje.

субота, 10. новембар 2012.

PAPER MOON (1973)

PIŠE: Darko Jovanov






            Prženje dobre tematske di-vi-diskać kompilacije je težak i mukotrpan proces, i iziskuje proračunat um i vanrednu strpljivost svog kovača, da ne kažem pržitelja. Znate kako to već ide: prvo se meću zvučnija, provereno dobra imena koja nose celinu, predstavnici žanra; jer ne želimo da zvezde diska ostanu van njega. Tada ne razmišljamo o megabajtaži, pa i gigabajtaži – ulopatamo ih bez oklevanja, jer smo sami svedoci njihovog kvaliteta. Oko toga dalje slažemo dva ili tri nepogledana filma sa sličnim osobinama, koje su nam nahvalili ili samo preporučili ljudi kojima su se svideli nosioci. A onda dolaze fileri, koji su tu samo zato što na raspolaganju nemate nijedan drugi film te veličine. Naravno, filmofilskom Harpagonu u vama smeta ta prokleta praznina od oko 500 MB koja ostaje neiskorišćena, pa se zadovoljite bilo čime što se može upotrebiti, i – rezancija počinje.

            Sad, u ovom konkretnom slučaju, u pitanju su bili crno-beli filmovi nastali nakon epohe u istoriji kinematografije u kojoj je B&W tehnika bila nužnost (dakle, namerno su crno-beli), a ostvarenje o kom će danas biti reči je Paper Moon Pitera Bogdanoviča, koji poreklo vodi sa naših prostora. Ovaj je film, i pored hrpe hvalospeva na koju sam naleteo na filmskim sajtovima, ipak završio kao filer na tom disku, ali bi, iskreno, da ponovo pripremam sličnu kompilaciju, danas on bio jedini pravi razlog za pravljenje iste.

петак, 12. октобар 2012.

TYRANNOSAUR (2011)

PIŠE: Darko Jovanov

REŽIJA: Paddy Considine




      Znate one filmove koje gledate zablesavljeni skroz, skoro zaljubljeni, oni gde posvuda cure lepe boje, likovi su slatki, veseli i svako malo se bacaju u pesmu, a nakon što krenu odjavna slova, ostaje u vama dugo aftertaste optimizma i sveopšte ljubavi ka svemu što se kreće ili vegetira? Znam da ih znate, i sam volim takve, ali, na moju veliku žalost, poslednji pravi film te vrste je snimljen 1939. godine, i zove se Čarobnjak iz Oza. Film o kome danas govorim nema apsolutno nikakvih dodirnih tačaka sa Dorotinom avanturom u Baumovom svetu.

среда, 26. септембар 2012.

THE NIGHT OF THE HUNTER (1955)

PIŠE: Darko Jovanov




    Imam ja ponekad daltonističke faze kad su filmovi u pitanju, moram da kažem, iako su neki od vas to zaključili i bez mog otvorenog priznanja. Možete me nazvati staromodnim, ali sam ja mišljenja da je čoveku za dobar film potrebno samo dve boje, sa svim svojim nijansama – ne smeta mi čak ni naivnost kojom B&W filmovi, naročito staroholivudski, budu dobrano poškropljeni. (Dobro, ponekad samo, nećemo preterivati.)

     Zato nikoga neće posebno začuditi moj odnos prema ovom filmu, izvrsnom u mnogo pogleda, nesavršenom, ali gledljivom i krajnje zanimljivom. Veoma mi se svideo. Toliko sam u njemu uživao, da sam doveo u pitanje i svoje kriterijume za presudu o kvalitetu filma na ovom blogu, i rešio da pustim vodu za starim, procentualnim načinom ocenjivanja, ostavivši čitaocu da, samo na osnovu teksta, proceni kakvo mi je mišljenje o filmu.

четвртак, 29. март 2012.

HUGO (2011)



Hugo? Igo? Hjugo? Možda Ugo, kao Čavez?
 
Za koju god transkripciju da se odlučimo – nećemo pogrešiti, i to je, po meni, najveći problem koji ovaj film ima. Bajkovito, čarobno i neviđeno – to su reči kojima bih mogao opisati ovaj film. Ako želite malo precizniji opis, moglo bi se reći da je to pariska dikensijada koju su ortački napisali Nil Gejmen i Čarli Čaplin. Oprostite, ali ne mogu da okolišam – ovaj film ima sve.

субота, 10. март 2012.

THE DESCENDANTS (2011)

PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA: Alexander Payne



Nije bilo šanse da propustim ovaj film. Otkako sam video trejler i shvatio da ga režira Pejn (About Schmidt, Sideways), gotovo svakodnevno sam proveravao svakojake sajtove u potrazi za iole dobrim snimkom. Onog „oskarovskog“ jutra mi se želja ostvarila. Čekanje se isplatilo. Ali samo do izvesne mere.

среда, 7. март 2012.

BEGINNERS (2010)

PIŠE: Nenad J.

REŽIJA: Mike Mills


Priznajem, trebalo mi je da malo odmorim od bezumnih krvoprolića i eksplozija te sam se, po preporuci, prihvatio gledanja Početnika. Sinopsis je delovao simpatično, ali me nikako nije pripremio niti ukazao na činjenicu da je u pitanju divna, odlično ispričana priča. Kao što kažu na internetima, manly tears were shed.

WHEN WE WERE KINGS (1996)


REŽIJA: Leon Gast



           
Ne mogu reći da sam zagriženi ljubitelj boksa, ne pratim ga i ne znam čak ni ko je trenutno svetski prvak u teškoj kategoriji. Ali znam osnove (i čak i više od toga), što sam pokupio mahom od ćaleta, Memedovića i tuceta bokserskih filmova. U jednoj od epizoda Memedove emisije (ne mogu joj se setiti imena, ali je bila izuzetno zabavna, barem je ja tako pamtim), bio je, mislim, opisan i meč o kome je reč u ovom dokumentarcu, i to je bio moj prvi pravi kontakt sa ovim čovekom.

недеља, 26. фебруар 2012.

POSTAL (2007)


PIŠE: Nenad J.

REŽIJA: Uwe Boll


Pre nego što se upustimo u bilo kakvu dalju raspravu o ovom filmu, moramo se razumeti u vezi sa jednim: Uwe Boll je užasan, užasan režiser. Međutim, takvim ljudima se kao po pravilu dešava da u svom širokom spektru užasa ponekad (uglavnom jednom ili manje puta) stvore nešto što je zapravo vredno gledanja. Ovo bi mogao biti taj film, ukoliko imate dovoljno jak stomak za to.

петак, 4. новембар 2011.

TO KILL A MOCKINGBIRD (1962)


PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA: Robert Mulligan



Kad pišeš knjigu, veoma je poželjno da glavni junak ima neko zvučno ime; u suprotnom, dešava mu se da se utopi u blatu nebitnosti i ostane bez mesta u pamćenju čitaoca. Leopold Blum. Ahmed Nurudin. Lemjuel Guliver. Ežen de Rastinjak. Klasici, svevremeno i bezvremeno zvonki. Prosto te teraju da ih izgovaraš u sebi u časovima zgubidanije. To je znala i Harper Li, autorka romana Ubiti pticu rugalicu (ili, po nekim prevodima, Kao kad ubiješ drozda), na osnovu koga je i snimljen ovaj film, te je svom junaku dala neodoljivo ime: Atikus Finč.

петак, 30. септембар 2011.

MYSTIC RIVER (2003)


PIŠE: Darko Jovanov





Zanimljivo, ovo je bio moj prvi susret sa Istvudom kao režiserom. Poštovao sam ga oduvek kao glumca, njegove role u Leoneovim kaubojcima vazda rado nanovo gledao, ali sam tek sada rešio da vidim kako je kada se ova legenda okuša i sa druge strane kamere. I, mogu vam reći, rezultat njegovog rada nije nimalo loš, pa je tako i jedan drugi, noviji njegov film, Gran Torino, znatno popravio svoje šanse da bude u skorije vreme pogledan od strane mene.

среда, 28. септембар 2011.

Cowboys & Aliens (2011)


PIŠE: Nenad J.


REŽIJA: Jon Favreau

ULOGE: Daniel Craig, Harrison Ford, Olivia Wilde

Odlazak u bioskop je sveti ritual u mom svetu i uvek sam spreman da odem i pogledam makar i najgori film na repertoaru, samo da bih sedeo u sali pred velikim ekranom i zaboravio da ostatak sveta uopšte postoji. Naravno, stvari idu mnogo lakše kada ste zapravo ljubitelj treš kinematografije te vas onda naslov kao što je Kauboji i vanzemaljci privuče lakše nego reflektor od 1000W crnog leptira koji se razmahao u sred noći. Doduše, moram priznati da je jedan od bitnih činilaca kada je u pitanju bila odluka da gledam baš ovaj film definitivno bila i Olivija Vajld na čiju pojavu definitivno ne ostajem ravnodušan.